woensdag 25 juni 2014

Het leven gaat niet over rozen,



als je je bedenkt dat het leven niet over rozen gaat dan gaat het leven ook niet over rozen, zeg nou eerlijk wie heeft die uitdrukking verzonnen, het leven over rozen?
Het is een van de mooiste dan wel niet de mooiste bloem die op deze aardkloot existeert.
Het leven gaat over rozen, ik bedenk me dan dat je ze dus plat moet lopen om je geluk te vinden. Zonde.

Als verwelkte bloemblaadjes het geluk moet representeerden, dan vraag ik mij af in hoe verre je van geluk moet spreken, of zoals in ons geval, is het niet fijn dat die rozen nooit vertrapt zijn en wij deze bloem in ere houden door vooral de doornen aan onze voetzolen te voelen prikken,
gewoon het moeizame pad volgen, om de schoonheid niet te vertappen.

In een notendop is dat het verhaal van mijn man, mijn held, die ooit uit een rijk ondernemers gezin kwam, een zwembad onder zijn huis had en een in de tuin, als kind of eerder 18 jarige kon kiezen welke wagen hij uit het park trok, een studie heeft gedaan omdat zijn vader vond dat hij die studie moest doen omdat hij de gedoodverfde opvolger was van het familie bedrijf.

Liever had hij een technische studie gedaan maar daar was geen ruimte voor, hij moest internationale management studeren want zijn vader had besloten dat ze de grens over gingen om nog groter en nog rijker te worden.
En hij hij zou met zijn studie het bedrijf daarheen kunnen brengen.

En toen, toen liep zijn vader op een dag niet meer over het pad van rozen, de doornen staken hem op een dodelijke manier, de enige rozen die hij nog kreeg waren die die op zijn kist werden gelegd.

Het miljoenen bedrijf werd met de grond waarover hij werd uitgestrooid gelijk gemaakt, de graaiers die de bank heten haalden decennia gelden al alles onder de familie vandaan, er bleef een zakcentje over voor zijn moeder en hij hij moest het zelf doen.

Zijn weg ging niet over rozen als net afgestudeerde was het in zijn tijd niet makkelijk om een baan te vinden op zijn niveau, het was onderaan de ladder beginnen, bikkelen, tegenslagen verwerken en weer door gaan.

En zo bleef het ook toen hij een waanzinnige vrouw ontmoeten die vond dat hij zijn droom moest naleven, de rozen mocht ruiken, niet het pad der vertrapping of de clichés van het leven over rozen hoefde te volgen omdat omdat een droom niet over rozen gaat maar ook de netelige kant van het verhaal kent.

Zijn leven ging niet over rozen, zijn vrouw werd gek, hij had alle balletjes hoog te houden, de zorg voor zijn dochter, en de economie maakte daarnaast nog een curve naar beneden, dus weg baan.
Het is als het einde van een bloei periode, de redelijk lelijke knop wordt zichtbaar als de krans van fleurige bladeren verdwijnt. Keer op keer, maakte zijn bloem het einde van hetgeen mooi is mee.
De herfst het verlies van het leven dat niet over rozen gaat.

Een paar jaar gelden kon ik uiteindelijk eens zeggen wie mijn man is;

Als ik buiten het feestgedruis van de verjaardag van een studie vriend van manlief sta, in het oosten van het land, en een sigaretje sta te roken, komt de vader van zijn vriend naast mij staan.
Hij steekt zijn sigaret op en wij houden het standaard gesprekje over hoe deze slechte gewoonte toch is en dat we eigenlijk moeten stoppen.

Een minuut stilte dat is gebruikelijk, als je overpeinst dat het de waarheid is die je spreekt maar dat je toch geen afscheid kan nemen van deze gewoonte, die vele in je omgeving met een redelijke walging of bezorgdheid voorziet van de cliché opmerkingen.

Ik vind het zo vervelend voor je man, zegt de vader na onze stille overpeinzing die een ieder ons aandoet.
Hij en mijn zoon, gaat hij verder, komen uit het zelfde nest, beide zoons van een ondernemer, mijn zoon volgt mij op ik draag mijn zaak over aan hem uiteindelijk, en jouw man, heeft niks, alles wat zijn familie had is er niet meer, hoe ongelijk kan de wereld zijn!
Hij neemt nog een haal en kijkt uit over het sportcentrum waar het feest gehouden wordt, waar hij ook de eigenaar van is.
Zijn medeleven maakt een liefde los voor deze man die ik nog met mij draag, hij houdt van mijn man dat spreekt uit zijn woorden van frustratie.
Ik besluit om hem gerust te stellen. Omdat ik weet dat het pad van mijn man er een is die tussen rozen en doornen zal zijn.

Ik glimlach, en bedien mij van een tekst die het meest toepasselijke is voor het omschrijven is van mijn man.

Maak je geen zorgen, zeg ik tegen de vader, mijn man is te vergelijken met een jood, eentje die Auschwitz zal overleven....................


En in al die jaren is het ook zo gebleken, alle tegenslagen op zijn pad die nooit over rozen ging, en meer doornen kent dan de meeste paden, maken niet dat hij de schoonheid van de bloem niet blijft zien, sterker nog het is zijn lieveling bloemen.

Hij is een van die mensen, die altijd teder om zal gaan met de bloem en de doornen zal ontwijken om dat hij van schoonheid kan genieten en de doornen met respect behandelt.

Mijn held,
Met liefde geschreven voor jou............




Geen opmerkingen:

Een reactie posten