zaterdag 7 februari 2015

Shocking



Het voordeel van lichtelijk van het padje af zijn is dat mijn interesse in de wereld hemels breed is, alles is interessant, ik bemoei mij normaal niet veel met dingen, maar voel een ongebreidelde drang om overal een mening over te hebben en die ook te ventileren daar waar het maar kan.

Zo keek ik van de week, naar “0,8 ampère geluk” een documentaire over de hernieuwde of eerder, herbeleving van de elektroshock therapie, een behandeling in de psychiatrie die sinds het verschijnen van de film “one flew over the cuckoo's nest” uit de gratie is geraakt.

Het is het Buckler effect van Youp van 't Hek zullen we maar zeggen, een aantal jaar durven de bierbrouwers het niet aan het 0% bier in de schappen te zetten, en kijk nu.
Van wit, rosé tot het gewoon bier heeft men een alcohol vrije variant gemaakt, en prijken de etiketten met 0% prominent in de schappen van de drank afdeling van elke supermarkt.
Youpie heeft waarschijnlijk een mooi afkoop som gekregen om zijn bek te houden, of kon de hoeveelheid aanbod niet meer aan, vroeger hoefde hij zich slechts tot één merk te richten. Met een beetje pech is het zijn leeftijd, en drinkt hij stiekem zelf af en toe een 'Buckler”omdat zijn lever er om vraagt.

Net als in de kunst komen alle stromingen weer eens boven drijven, kijk naar de architectuur, wat de Grieken en Romeinen ooit eens mooi vonden en maakte heeft door de eeuwen heen weet ik hoeveel neo 's gehad, en als ik kijk naar mijn nieuwbouwwijk, om maar even een recenter voorbeeld te noemen....
Ik woon in een neo jaren dertig huis, tja..zo snel kan het gaan.

Zo moet het met de wederopstanding van de schok therapie zijn gegaan,houdt het een paar decennia stil wacht tot een tijdperk waarin alles snel opgelost moet worden en dan halen we deze "Buckler" weer uit het stof.
Via twitter zag ik de aankondiging voor de documentaire en las dat iemand het reeds gezien heeft en het een zeer integere documentaire vond, het was wel een hulpverlener overigens, inmiddels weet ik dat hulpverleners en “hulpbehoevende” vaak door een andere bril kijken, wie het niet heeft zal het nooit begrijpen, dat heb ik al lang gemerkt als het gaat om psychische hulpverlening., dat ze je het idee geven dat zij jou probleem voor jou kunnen fixen vind ik nog vreemder.

En dat is wat ik zag in deze documentaire, natuurlijk weet ik dat deze mensen een weg hebben bewandeld en voor hun gevoel alles hebben geprobeerd, maar helaas is het altijd de makkelijke weg van de pillen geweest, iets wat door bezuinigingen in de GGZ een makkelijke snelle oplossing lijkt te bieden voor het probleem dat depressie heet.
De eventuele oorzaak van de depressie wordt niet of nauwelijks besproken, terwijl als je goed luistert naar de verhalen van de mensen er een duidelijke rede is, ik ga ze niet noemen kijk zelf maar eens goed.

De shock voor mij was vooral dat mensen denken dat een depressie net als een gebroken been te behandelen is, en wat ik met name erg vond is dat het zo gepresteerd wordt.
Joh, je bent depressief? Geen probleem we shocken het wel even weg, komt het terug? Nog vierhonderd keer! Zoals bij één vrouw in deze documentaire is gebeurd, niemand die zich afvraagt of het dan nog zinvol is?

Dank u mw. Schipper met uw drammerige manier om de GGZ steeds meer te dwingen om dit soort kort durende, uiteindelijk dure middelen te gebruiken omdat het een tijdelijk gewenst effect laat zien, maar de mens niet helpt, omdat de onderliggende reden of de aanleiding van de depressie niet wordt aangepakt.
Zelf weet ik bv dat mijn diepe depressie een gevolg van de manie is, inmiddels zorg ik er voor dat de manie niet uit de hand loopt met pillen als het echt niet anders kan. Ik weet inmiddels wat mij depressie veroorzaakt en denk dat elke depressie een gevolg is van iets, wat voor een ieder anders is, overigens.
Ik heb het door introspectie kunnen achterhalen overigens, daar heeft de psychiatrie mij nooit op gewezen, omdat men alleen symptoombestrijding toepast in dit land, en nooit verder kijkt omdat er simpelweg geen tijd voor is en men dan maar grijpt naar dit soort praktijken.
Net als neo stijlen, die niet vernieuwend zijn maar door een gebrek om echt te willen of kunnen vernieuwen werden gebruikt, omdat het een goed gevoel geeft bij de mensen die het voor het zeggen hebben.
Ja mooi ik zie resultaat! Kan mij het bommen of het beter of mooier kan dan hetgeen we al kennen!
Het kost minder tijd en geld, en het ach het is best mooi.. 

Shocking...






4 opmerkingen:

  1. De weg met pillen is soms de enige en waarom geen 'bril' gebruiken als je niet goed ziet?

    Elektroschocktherapie kan in specifieke gevallen erg effectief zijn. Lang niet alles is met introspectie en praattherapie op te lossen.

    Jij krijgt depressies van je manieën. Waar krijg je de manieën van? Waarom zou iemand overigens de 'moeilijke' weg moeten bewandelen? Omdat je anders toegeeft dat je ergens afhankelijk van bent?

    Maar, zoals je eerder al vertelde, alcohol mag, want dat is geen medicijn. Alcoholwaarden meten mag dan weer niet want je zou eens te weten komen hoe het je benadeelt!

    Leve de hypocrisie!

    Hartelijke groet,

    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ??? valt me op dat als ik kritisch schrijf over de GGZ, jij op de een of andere manier het nodig vindt om net te doen of ik mijzelf verheven voel boven de mensen die medicijnen gebruiken, nee Leo dat voel ik niet ieder zijn ding, en mijn drankgebruik is niet dusdanig dat mijn leverwaarden in gevaar zijn, lab onderzoek kost ook geld...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vraag me af of mensen met bijvoorbeeld diabetes, hartklachten of Parkinson ook zo blijven soebatten over de vraag of hun aandoening nou wel of niet echt bestaat, of misschien toch 'een opgedrongen verzinsel van de farmaceutiche industrie' is. Ik denk het niet, hoewel ook deze ziekten geen 'pretje' zijn. Vogens mij gaat het uiteindelijk om het niet willen accepteren van geestesziekte vanwege het stigma., en het maatschappelijke taboe en de bijbehorende uitsluiting die er nog altijd mee samen gaan.
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Beste Gaab, Je zegt dat alle depressies een reden hebben. Ok, maar die reden is in onze gevallen vaak lichamelijk, een gebrek aan een of ander stofje en daar helpt alleen praten en introspectie niet afdoende tegen, alhoewel het natuurlijk best goed is als je dingen analyseert. Jij hebt de reden voor je depressies wel gevonden, het komt door je manieën. Maar, daarmee verschuif je m.i. het probleem. Waarvan krijg je die manieën dan? De electroshock is nooit weggeweest, er is in dit geval geen sprake van een 'neo' beweging. Psychiaters kunnen vaak al snel een goede diagnose stellen. In vrijwel alle gevallen schrijven ze de patiënt therapie (introspectie) voor en soms zien ze ook de wenselijkheid van medicijnen die iemand op de middenweg kunnen houden.
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen