woensdag 22 augustus 2012

Huisje bootje beestje




De afgelopen jaren was het altijd raak na een vakantie, ik noem het inmiddels terugkomst turbulentie.
Een paar weken van onrust als ik weer thuis kwam en weer in mijn normale ritme terug moest komen.
Hyper gevoelig, onrustig, druk in mijn hoofd, snel geïrriteerd, nog slechter slapen dan ik al deed dat was 'normaal' voor mij de afgelopen jaren bij terugkomst van vakantie

En nu?, dit keer dus niet
Ik voel me gewoon, gewoon moe zoals ik moe hoor te zijn na dit soort terugkomst perikelen, niet hyper niet druk in mijn hoofd ik ga haast denken dat de afgelopen jaren een nare droom was waar ik eindelijk uit ontwaakt ben.
Meer en meer begin ik te geloven dat herstel voor mij mogelijk is, langzaam aan krijg ik mijn leven weer op de rit.
De angst voor terugval neemt naar maten de tijd verstrijkt af.

Ik denk niet meer dat ik ooit nog opgenomen ga worden, zeg ik tevreden door de telefoon.
Aan de andere kant van de lijn luistert mijn beste vriendin.
Lijkt mij een mooi streven, zegt ze afwezig.
Ze is bezig met ons spelletje wordfeud, onder de twintig punten scoren is een no go en ik heb het haar in mijn laatste set erg lastig gemaakt om dat te halen.
Weet je dat ik op onze boot veel beter slaap dan thuis?, ga ik verder, al heb ik geen last van terugkomst turbulentie dit keer goed slapen blijft een probleem.

Manlief en ik hebben een droom en een goede oplossing voor mijn slaap probleem.
Een boot kopen waar je op kan wonen, een motorboot van ca. 17 meter.
Als wij ons huis zouden kunnen verkopen, en dat is lastig in deze tijd, dan was de enige rede om het niet te doen onze dochter.
Ze heeft het erg naar haar in onze nieuwbouwwijk, school, vriendinnen alles is binnen handbereik, dat zal niet zo zijn als wij in een haven gaan wonen, dilemma.

Tja, zegt mijn vriendin, jullie willen toch ook nog een hond?, gaat dat op zo'n boot.
Makkelijk, zeg ik, het wordt trouwens een Lakeland terriër, die is een maatje kleiner dan de Welsh terriër met het zelfde uiterlijk, maar is liever qua karakter, een van onze steiger genoten heeft er twee wat een schatjes hij heeft de fokker al gebeld om te vragen wanneer ze weer een nestje heeft.

Onze droom om te gaan wonen op een boot is geboren tijdens onze vakantie in Zeeland, wij zijn liefhebbers van varen echte bootjes mensen, dat huis dat kochten wij omdat wij dachten dat een tuin die wij niet hadden in de hoofdstad een plek was wat wij miste.
Inmiddels zijn wij er achter dat het niet hetgeen is waar wij gelukkig van worden.
We hebben nooit ingezien dat onze boot waar wij elk weekend op leven niet gecompenseerd kan worden door een paar vierkante meters groen.
Het is geen vergelijk als ik kijk over de dijk die ons scheidt van het ruime sop zoals in onze thuishaven, ruimtelijkheid vind je niet in een woonwijk wel op het water.
Rust en ruimte de eeuwige klots tegen je romp, het zachte wiegen op het water, nooit meer vaste grond onder je voeten als je thuis bent, lekker dobberen, niet zweven.

Huisje wordt in de toekomst bootje met beestje,als kindje vaste grond onder haar voetjes heeft dan verruilen wij aarde voor water.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten