vrijdag 27 maart 2015

Knettergek..



Mensen als deze piloot mogen geen podium hebben, zeg ik tegen beste bipo vriendin.
Kijk maar wat er gebeurt.
De wereld wordt weer verdeeld in de gekke en de gezonde mens.
En dat is niet hoe wij het willen hebben, we zijn allen een op deze planeet, blank, zwart, geel, rood, en soms gestoord, nee we mogen geen vooroordelen hebben, we hebben allen het zelfde rode bloed door de aderen lopen, zelfs de mensen die pretenderen blauw bloed te hebben.

Maar waarom is het dan zo dat mensen dit doen, ik vraag mij af of ik dat zou doen, zegt mijn vriendin.
Op die manier?, vraag ik haar verbouwereerd.
Ja, zegt ze met enige gêne, als ik zo depressief zou zijn zou ik dan omkijken en mij bedenken dat ik een kist vol mensen mijn graf mee in trek?
Ik schrik ervan, en ben blij dat we er over kunnen praten, bedenk mij dat dit ervoor zorgt dat het waarschijnlijk nooit zo ver zou komen. Het gevoel hebben om te willen sterven laat je voor een deel los als je er over kan praten, de beklemming delen geeft lucht en inzicht in de irreële wereld die hoort bij deze gedachten.  

Ik heb de ramp gevolgd, vanaf het moment dat het bekend werd dat het vliegtuig zich in een alp had geboord. Een ramp,een aanslag, een mankement aan het vliegtuig, dat is het eerste waar je aan denkt, maar niet aan een co-piloot die een dode wens heeft.

Toen de zwarte dozen beluisterd werden werd al snel de conclusie getrokken dat de jongeman de dader was van dit gruwelijke ongeluk, als je het zo mag noemen, nee het is geen ongeluk het is een gruwelijke daad.
De media staat er stijf van, elk praatprogramma nodigt deskundige uit, die hun zegje doen, de luchtvaart wordt erop aangekeken op het feit dat ze te weinig de psyche van hun personeel controleren, er vallen woorden als knetter gek, psychopaat en gestoord.

Ik denk zelf eerder aan narcisme in combinatie met een zware depressie, als ik dan toch ook even mag speculeren
Dat je een dode wens heb dat snap ik wel als geen andere zelfs, maar dat je het je in je botte hersenen haalt om 149 andere mee te nemen in je graf dat getuigd toch echt van een vorm van narcisme.
Zeg nou eerlijk, je kan toch ook gewoon ergens in een hotel kamer jezelf opknopen? Of een overdosis van het een of andere innemen?
Wat bezield je om het op deze manier te doen?
Ik denk aandacht, je wil niet onopgemerkt de wereld verlaten, het moet groots of eerder grotesk zijn, zijn gevoel voor drama zal ik maar zeggen over de rug van anderen.

Op twitter gaat het los, ik volg nogal wat mensen als ik met een psychische aandoening, dit nieuws werkt weer stigmatiseren! Wordt er geroepen, er wijdt iemand een blogje aan de wereld draait door, Matthijs van Nieuwkerk heeft de piloot in kwestie namelijk knettergek genoemd, en dat mag niet.
Als ik eerlijk ben dan kan ik Matthijs geen ongelijk geven, deze man is namelijk knettergek, hij verkies de dood, alla, maar 149 mensen meenemen, sorry ik mag dan wel een stoornis hebben maar dit is echt gestoord deze man is met recht knettergek geweest.
En als ik eerlijk ben hoop ik dat deze tragedie snel vergeten wordt, omdat ik vind dat dit soort mensen geen podium mogen krijgen.
Helaas is het zo dat hij wist dat hij deze aandacht zou krijgen.
Ik zeg gestoord, knettergek, en zeker niet een voorbeeld van de gemiddelde gek, zoals ik en een groot deel van de bevolking.





3 opmerkingen:

  1. Je hebt helemaal gelijk. Narcisme in combinatie met een heeeel zware depressie. Maar waarom neem al die mensen mee het graf in! spring van die berg af als het je niet meer ziet zitten. Ik denk aan zijn familie, zij moeten verder met een vreselijke nachtmerrie dat hun zoon, vriend, partner zoveel nabestaanden achter moet laten met de gedachte dat hij dit op zijn geweten heeft. In wat voor een wereld leven wij eigenlijk! het wordt steeds gekker.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoeveel vrije denkruimte heeft iemand die gevangen in een depressieve bol met onbedwingbare gedachten eindeloos over de stijle wand raast? Kán hij iets overwegen?

    Had deze man niet beter naar zijn dokter moeten luisteren, had zijn dokter hem misschien gedwongen moeten laten opnemen?

    Het lijkt een impuls geweest want niemand kan voorspellen dat de commandant tijdens zo'n korte vlucht de cockpit gaat verlaten.

    Misschien de avond te voren veel gedronken en daarmee de depressie verstevigd (geestelijke kater)?

    Je hoorde de piloot ademen, maar raar genoeg geen angstschreeuw door reflex. Is het allemaal wel precies zo als wij nu denken?

    Raar dat Europa weer achteraan liep. In de VS moet je allang altijd minstens 2 personen in de cockpit hebben. VS burgervliegtuigen waren ook al langer door hun regering verboden te vliegen boven het oorlogsgebied in Oekraïne waar later een vliegtuig werd neergehaald.

    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hey gelukkig verandert je gedachte als een blad voor de wind. Kuskus

    BeantwoordenVerwijderen