maandag 2 juli 2012

Bright side of Life





Net als een ieder heb ik zo mijn favoriete liedjes één daarvan is het liedje van Monty Python, 'always look on the bright side of life', en net als menigeen fluit ik lekker vals het deuntje mee.
Als mensen mij vragen wat ik de grappigste film vind die ik ooit heb gezien, dan is het de film, 'the life of Brian', wat een heerlijke droge humor.
Het overbekende liedje uit die film maakt denk ik een ieder vrolijk.
Wordt de wereld daar mooier van? 
Ja hoor zeker, mijn wereld wordt een stuk mooier als ik dit liedje meefluit, temeer omdat ik weet dat ik een vreselijke downside heb.

Grauwe donkere wolken kunnen zich samen pakken boven mijn heelal, de grond onder mijn voeten is drijfzand als ik mijn evenwicht verlies. Toppen lijken mooi maar de hemel die ik wil grijpen boven op die berg is onbereikbaar, en zorgt ervoor dat de afdaling harder gaat dan gepland.

Al doende leert men, al kom je met kleerscheuren weer op aarde terecht het is weer een les in het leren leven met iets wat weinig mensen kennen.

Ik ben een positivo geworden met vallen en opstaan ben ik gaan leren waarderen wie ik ben.
Ik zie meer de mogelijkheden dan de onmogelijkheden en pas graag en mouw aan het leven dat iets anders is dan dat van de gemiddelde mens.

Ziekte het is niet leuk, ziekte het kan dodelijk zijn ook de ziekte waar ik last van heb heeft menig een vroegtijdig zijn of haar graf in gekregen dat is zo dat zal ook zo blijven.

Toch is het hebben van een geestelijke ziekte wat anders dan bijvoorbeeld het hebben van een ziekte als kanker.

Ik spreek met een regelmaat mijn beste vriendin zij heeft een vriendin die ze uit haar vlieg periode kent deze vriendin kreeg ongeveer 5 jaar geleden de diagnose borstkanker, ernstig met uitzaaiingen..
Zij heeft net als wij kleine kinderen en wat wil je als moeder?
Juist, zo lang mogelijk leven om je kinderen op te zien groeien.
Deze krachtige dame doet er alles aan om haar leven zo lang mogelijk vol te houden, al was ze vijf jaar geleden vrijwel opgegeven, ze rekt haar leven met medicinale hulpmiddelen en plukt elke dag als een verse bloem waar ze aan mag ruiken.
De geur is voor haar het mogen genieten van de tijd die ze nog op deze aarde mag doorbrengen met hetgeen haar lief is haar man en kinderen.

Weet je hoeveel kracht ik uit haar put?, zeg ik tegen mijn vriendin als we het over haar hebben.
Ik heb zo veel bewondering voor haar manier van omgaan met een dodelijke ziekte.

Ja maar Gaab, zegt mijn vriendin zou jij niet het zelfde doen?

Ja, dat heb ik dus van haar geleerd, niet in de zin dat ik een terminale ziekte heb maar wel een aandoening heb die nogal eens tot de dood kan leiden, niet omdat je lichaam het opgeeft zoals bij kanker maar omdat ik in het bezit ben van een geest die dusdanig in de war kan zijn dat je er zelf voor kiest om met het leven te stoppen.

Het gaat helaas niet goed met haar de uitzaaiingen die ze de afgelopen jaren onder controle kon houden met chemokuren, een gezond leven en een positieve levens instellingen gaan het uiteindelijk toch winnen.
Haar rug staat op het punt het te begeven, de uitzaaiingen in haar lever zijn niet meer te controleren en uit de scan is gebleken dat er ook uitzaaiingen in haar hersens zitten, dat vertelde mijn beste vriendin vandaag, het is een kwestie van weken............

Ik slik een brok weg, al ken ik haar niet persoonlijk ik heb de laatste jaren met haar meegeleefd.
Zijdelings heb ik veel energie geput uit haar wilskracht om te leven, en heb haar levens instelling vertaald naar de aandoening waar ik mee te maken heb.

De psyche is een ondoorgrondelijk apparaat, al kan het net zo krachtig voor je werken als je hartspier is mijn conclusie.
Al werken ze op verschillende manieren.
Het hart wordt gevoed met een gezonde levensstijl, de psyche met een positieve levensstijl.
Niet dat een van beide een garantie is voor een lang leven maar toch, de vriendin is een mooi voorbeeld van een mens die met haar positieve instelling haar leven heeft kunnen verlengen.

Ik heb haar wilskracht vertaald naar het feit dat ik een aandoening heb die in de psyche zit en niks met een lichamelijke aandoening te maken heeft, eigenlijk heb ik het veel makkelijker bedacht ik mij.
Mijn lichaam keert zich niet tegen mij mijn geest doet dat wel.
Hoe kan zijn zo lang leven met een terminale ziekte?
Waarom zou ik dat dan niet kunnen met een geestelijke ziekte?

Het antwoordt lijkt simpel maar is het niet, er wel een basis gedachte van waaruit zij werkt dat weet ik inmiddels; zij zag de mogelijkheden niet de onmogelijkheden om langer op deze aarde door te brengen dan werd verwacht, mede door haar psyche te voeden met haar positieve instelling en wilskracht om te leven.
Ze keek naar de the bright side of life.........




Geen opmerkingen:

Een reactie posten