zaterdag 16 februari 2013

'Live events'







Voor een ieder die niet weet wat live events betekent met betrekking tot de bipolaire stoornis zal ik het even uitleggen.
Het zijn de dingen die een ieder normaal mens mee maakt het maken van een reis, huwelijk, promotie, verhuizen, het verlies van dierbare ,ontslag, het krijgen van een kind enz. enz.

Live events dus, de iets spannendere dingen dan de normale dingen in het leven, die in het geval van een mens die behept is met de bipolaire stoornis een andere uitwerking zouden kunnen hebben, zeggen de boeken en protocollen voor deze aandoening.
Oei dat is oppassen.

Manlief staat op het punt zijn baan te verliezen, mijn oude directeur staat op het punt te overlijden, gisteren verdronk mijn hondje bijna omdat ze dacht nog even over het ijs te kunnen lopen, ondanks dat ik haar vermanend herhaaldelijk terug had geroepen, ik ga morgen een week op reis met kindje, de schoonmoeder van mijn zus is net opgenomen met een CVA, en de politie staat voor de deur omdat ze net (eindelijk) een boef uit de tuin van de buren hebben geplukt.

Live event, kolere wat een drukte, en wat doe je daar dan mee als gek die een diagnose heeft met een gevoeligheid voor....
Gewoon bedenken dat dit bij het leven hoort dat je net even anders bent dan de gemiddelde mens dat de politie voor de deur dit keer niet jou komt halen en dat je je oud directeur regelmatig belt om met hem de leuke dingen van het leven te blijven zien ondanks dat hij dood gaat dit jaar.

In een mail naar mevrouw de psychiater vertel ik zijdelings dat de baan van manlief op het spel staat, de rest laat ik achterwegen.
Financiƫle onzekerheid kan een trigger zijn voor een episode, schrijft ze terug.
Zucht, het is weer eens zo dat de dame mij door het gemiddelde van mij diagnostisch vergelijkbare collega's haalt.
Financiƫle onzekerheid is zo betrekkelijk als het leven met of zonder aandoening.
Is het zo dat je altijd getriggerd wordt door een live event of is het zo dat je daar bewust mee om kan leren gaan.
Is het niet zo dat als je je schaapjes financieel of psychisch op het droge hebt je tegenslagen beter te lijf kan gaan?
Als je weet dat je een breuk gevoeligheid hebt is het dan niet zo dat je een deuk beter aan kan?

Ik mail haar terug, iets wat arrogant meld ik haar dat wij financieel geen problemen hebben en mocht het wel zo ver komen dat wij financieel een ader moeten laten dat wij de sportwagen verkopen en als het echt sober moet worden wij ons zeiljacht de deur uit doen, lekker boeien...

Live events, what the fuck, het leven is een event moet ik daar voor wegduiken als gestoorde medemens?
Nee zo ben ik niet.
Live is live tralalalalalaaa lalalalalaa live...., met alles wat erbij hoort, ook voor de mens met een diagnose is het leven soms niet anders dan gewoon doorgaan met leven met events....
Gaab vertrekt morgen gewoon naar Zwitserland om haar beste vriendin te bezoeken kindje skiles te laten hebben en 's avonds na veel kaas te hebben gegeten met mijn beste vriendin live het leven te bespreken.
Live is............... always an event


1 opmerking:

  1. Voor mij leiden die life events we altijd tot een psychisch reactie. Na mijn ontslag lig ik nu met buikpijn op de bank, heb ik griep : nee, waarom voel ik me lichamelijk klote? Waarom voel ik me ziek na wandelen? En hoe voel ik me psychisch: geen idee. Ach het kan natuurlijk altijd toch verschijnselen van de griep zijn ;-)

    BeantwoordenVerwijderen