dinsdag 30 april 2013

Een vl(a)ag van traditie


Ja maar mamma ik wil niet naar de boot, ik ga met de buren mee mijn oude spullen verkopen op de vrijmarkt, mokt kindje als ik zeg dat we van plan zijn naar de boot te gaan met koninginnen dag.
Tja, zegt manlief 's avonds, we kunnen toch pas zaterdag het water in, dus we hebben wat langer de tijd.

Joepie, naar de vrijmarkt bij ons in de buurt, kindje is door het dolle, staat haar waar aan te prijzen als een echte markt koopvrouw, en spekt voor een fractie van de inkoop prijs haar spaarpot.

Manlief en ik assisteren haar per toerbeurt, als ik naar de vrijmarkt fiets zie ik vrijwel overal vlaggen hangen met een oranje wimpel, dat krijg je als de bouwer bij wijze van cadeau elke opgeleverde woning een “gratis”vlaggenstok houder met vlag en wimpel geeft.
Ik wilde hem nog weigeren maar manlief vond het wel handig zo'n gratis vlaggenstok houder, en dat bleek, elk jaar hangt hij uit als kindje jarig is met ballonnen en opgeblazen cijfer die haar leeftijd weergeeft.
Mama waarom hebben wij de vlag niet uit?, vraagt kindje.
Wij zijn niet koningsgezind, zeg ik, eerder republikeins.
Wat is dat?, vraagt ze.
Ik leg het uit in een voor haar begrijpelijke taal.
Zij vindt koningen, koninginnen en prinsessen best cool, want op koninginnen dag ben je vrij en kan je dingen verkopen.
Jij kan dat maar een leeftijdsgenootje van je moet samen met haar zusjes op deze dag zwaaien naar vreemden en in een kerk zitten omdat haar vader koning wordt.
Saai, zegt kindje.

Gisteren liep ik 's avonds laat door de wijk met hondje, een aantal mensen had de vlag al hangen.
Aaaarhhh, tenenkrommend keek ik er naar, kreeg zin om de vlaggen te strijken.
Etiketten, mensen etiketten! Als de zon onder gaat strijkt men de vlag!
Tenzij men onder zeil is dan laat je je vlag staan zodat buitenlandse autoriteiten weten uit welk land je schip komt, dat weet elke echte zeiler, en als je het niet weet en aanlegt bij de koninklijke Muiden, daar waar Bea haar draak heeft gestald, dan krijg je een keurig briefje bij het afrekenen van het havengeld waarin wordt uitgelegd dat de koninklijke waarde hecht aan traditie en of u zo vriendelijk wil zijn dit ritueel in acht te nemen.
Dat het treurig is gesteld met de etiketten dat merk je niet alleen in de wijk maar ook op het water, maar men vroeger elkaar hiep met aanleggen door een lijntje aan te pakken en een boot af te houden, moet je tegenwoordig niet vreemd kijken als je buurboot gewoon blijft borrelen in de kuip en kijkt hoe jij aanlegt, laat staan dat ze bij zonsondergang de vlag strijken.

Het verval van etiketten, in mijn ogen geeft het aan hoe wij met traditie willen omgaan.
Persoonlijk denk ik dat Alexander de laatste koning is, tradities zijn niet meer van deze tijd, en zeg nou eerlijk een titel krijgen door erfopvolging ook niet.
Alexander was niet de beste leerling weet ik uit betrouwbare bronnen, HAVO was eigenlijk al te hoog gegrepen, met veel bijles heeft hij een VWO diploma gehaald en een doctorandus titel gekregen.
Zijn slimste zet was om met een briljante PR dame met hersens te trouwen, en ach wie kent die zin niet?
Hij was een beetje dom....
Pointing.

Als we thuis komen van de vrijmarkt gaat de tv aan, toch even kijken naar dit 'historische' moment.
Met een mantel, wat duidelijk het verval laat zien, om zijn schouders lopen hij naar de nieuwe kerk, Maxima draagt een schitterende jurk, ik vraag mij af hoeveel de belasting betaler daar voor heeft moeten neertellen.
Ik tel de versprekingen van de nieuwe koning tijdens zijn rede, ach je ben ook maar een mens.
Zijn dochter gaapt tijdens de ceremonie zonder hand voor de mond, wat voor een opvoeding krijgt dat kind!
Wat een poppenkast het is een sprookje wat niet meer past in deze tijd,manlief en ik kijken naar het kapsel van de nieuwe koning als hij de kerk verlaat.
Het lijkt wel een toupet wat hij op zijn hoofd heeft, zegt mijn man.
Als de koning naar het paleis op de dam loopt en de wind de greep krijgt op zijn kapsel proesten wij het uit als de voorkant van zijn kapsel in zijn geheel wordt opgetild door de wind.
Zeker weten hij draagt een haarstukje de narcist!
Voor ons vertegenwoordigd het koningshuis een vergane glorie wat even opleeft maar nagenoeg dood is, het is als een haarstukje wat de jeugdigheid van dit instituut moet vertegenwoordigen.

Ik denk dat ik in het vervolg de vlag op ons schip gewoon laat staan, dag en nacht, dat is modern dat doet de meerderheid, het tijdperk van tradities is voorbij.

Al maak ik een uitzondering en dat is de enige keer per jaar dat ik de vlag aan onze gevel hang.
Dat is met dodenherdenking halfstok, en met Bevrijdingsdag geheel gehesen, ik blijf zolang ik leef respect houden voor de mensen die zijn omgekomen in de strijd voor onze vrijheid.
Dat is de enige traditie waar ik echt waarde aan hecht.

foto; manlief  in strijd met, en samenwerkend  met de elementen water en wind, dat is Nederland.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten