maandag 6 februari 2012

Uitroken



Waar rook is is vuur, denk ik als ik voor het eerst weer naar buiten mag, nou ja buiten.
Het is een met plexiglas afgeschermde buitenruimte van de gesloten afdeling, de wand is ca. vijf meter hoog je kan er doorheen kijken naar een stukje normaal leven. 
Volgens mij hebben ze het daarom zo bedacht, kijk maar gekkie!, als het goed met je gaat mag je daar weer rondlopen!

Op een bankje zit een meisje voor zich uit starend een sigaret te roken, ik ruik de lucht en vraag haar een sigaret.
Zonder wat te zeggen steek ze er een toe, de aansteker volgt op de zelfde afwezige manier.
Ik steek de sigaret aan, mijn acht rookvrije jaren gaan in vlammen op.

Roken, stoer, spannend, mag niet.
Als vijftien jarige meisjes stalen mijn beste vriendin en ik wat menthol sigaretten uit het kantoor van haar moeder.
Spannend wij wilde ook wel eens stoer zijn en iets doen wat niet mocht van onze ouders.

Over mijn longen roken leerde ik van mijn zus, wie beweert dat zijn of haar eerste sigaret lekker smaakt liegt, en toch ga je er mee door, waarom?
Het is stoer, spannend, en het mag niet.
Ik heb mij daarom voorgenomen mijn dochter het niet te verbieden als ze op die leeftijd is, haar hooguit voor te lichten met wat mooie foto's van rokers longen bijvoorbeeld, en haar vriendelijk te verzoeken dat als ze rookt zij dit in bijzijn van haar ouders mag doen, hopelijk haar dooddoener.

Het is als de seks voorlichting die mijn ouders ons gaven, ik was twaalf, de jongste van drie dus relatief jong maar ja mijn broer was vijftien en voor hem was het de hoogste tijd om het één en ander te leren over het fenomeen sex, al wisten mijn zus en ik allang dat er vieze boekjes onder zijn bed lagen.
Mijn ouders eindigde de voorlichting met de uitspraak, en als jullie dan toch sex willen hebben dan ligt er een pakje condooms in pappa's nachtkastje.

Wat een dooddoener, je mag sex hebben van je ouders als het maar veilig gebeurt!
De spanning van het stiekem doen was weggenomen, hadden ze maar ook zo relaxed over roken gedaan dan was ik er waarschijnlijk niet aan begonnen.
Haha, sex daar ben ik uiteindelijk wel aan begonnen, anders had ik nu geen kind, maar heb er wel mee gewacht tot ik jong volwassen was en inderdaad de eerste jaren keurig met condoom.

Mijn voornemen om mijn kind op die manier te benaderen als ze overweegt te gaan roken lijkt mij een beter plan dan om het haar resoluut te verbieden, wie weet werkt het maar dat weet ik pas over ca. acht jaar.

Roken, ik baal nog steeds van het feit dat ik die sigaret vroeg, kreeg, en weer begon.
Helaas gaf het rokende kankerstaafje even rust toen ik stijf stond van de spanning, een week eenzame opsluiting gaat je niet in je koude kleren zitten.
Daarnaast is het zo dat het sigaretje een tijdverdrijf is, en tijd dat heb je zat op een opname afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis, en helemaal op een gesloten afdeling, bij gebrek aan afleiding ga je maar sigaretten roken in de rokers ruimte.
Je mag uiteindelijk onder begeleiding naar buiten en wat is een beter excuus om naar buiten te gaan dan, mijn sigaretten zijn op ik moet een nieuw pakje kopen!

De beste gesprekken met de verpleging heb ik gehad tijdens hun rookpauzes, onder het genot van een sigaretje praten is prettiger dan de geplande gesprekken voeren met een lauw kopje koffie.
Inmiddels is het bijna drie jaar geleden dat ik voor het laatst opgenomen ben geweest, toch rook ik nog.

De spanning die in mijn lijf zit neemt langzaam af, het rustgevende effect van het sigaretje heb ik eigenlijk niet meer nodig, nu nog de gewoonte afleren.
Ik heb het eerder gedaan dus ik weet dat ik zonder kan.
Het wordt tijd om die gewoonte uit te roken denk ik als ik er nog één opsteek.........

1 opmerking:

  1. In de rookruimte zaten meestal de gezelligste mensen. Hoe kan dat nou?

    BeantwoordenVerwijderen