donderdag 6 september 2012

Collectebus




De vakantie periode is voorbij kindje is weer naar school en het gewone leven is weer begonnen, ik moet zeggen vakantie is leuk maar ik vind het niet erg dat het leven weer in mijn normale ritme komt.

Het normale ritme voor mij is man en kind dagelijks het huis uit bonjouren, het huishouden doen, naar mijn eigen werk gaan, sporten en de wekelijkse collectes vriendelijk te woord staan, en afwimpelen.
Niet altijd meer, ik moet zeggen ik ben milder geworden.

Vroeger, en dan bedoel ik de afgelopen jaren dat het iets minder met mij ging, kon ik deze mensen bijna aanvallen als ze voor de deur stonden en een paar centjes vroegen voor weet ik veel wat voor een onderzoek, voor weet ik veel welke chronische ziekte.

Wat mij irriteerde en nog eigenlijk, maar zoals ik al zei ik ben milder geworden, is dat het altijd om lichamelijke aandoeningen gaat, diabetes, kanker, MS, enz. enz.
Nooit maar dan ook nooit heb ik een collecte meegemaakt die geld vroeg voor beter onderzoek naar geestelijke aandoeningen.
Ik gooide dat in mijn balorige buien deze mensen dan voor de voeten.

Lieve mevrouw/meneer met u collectebus ik ga u pas wat geven als ik eerst de collecte voor onderzoek naar chronische psychische aandoeningen heb betaald, maar die ben ik nog niet tegen gekomen, dus u moet nog even geduld hebben.........

Een enkeling die verder vroeg vertelde ik dat ik er van baal dat er zo veel geld wordt opgehaald voor gangbare ziektes maar dat het blijkbaar niet nodig is om geld op te halen voor chronische psychische aandoeningen.

Daar is blijkbaar geen interesse voor en zeg nou eerlijk is het niet een beetje zo dat je voor kanker, hart- en vaat ziektes en diabetes grif geld geeft uit eigen belang?
Zo van, als ik kanker krijg dan heb ik in ieder geval een steentje bijgedragen voor onderzoek naar het verbeteren van de overlevingskans, zodat mijn kans op overleven groter wordt..

Psychische aandoeningen en collectes dat gaat niet samen, zie je het al voor je?

Ding dong.
Heeft u wat over voor beter onderzoek naar schizofrenie?
Wat?
Schizofrenie.
Dat..., dat is toch die ziekte waar mensen zoals die Tristan v/d V, en die andere mensen die gewelddadig mensen doodsteken en schieten aan leden?
Ja die.....

Kom maar door met je centen dom denkende mensen, die niet meer weten dan wat de media breed uitbeeld en generaliseert, alsof de mensen die deze aandoening hebben allemaal zo zijn.
We willen toch niet meer van dit soort voorvallen?
Beste burger u kan er wat aan doen kom maarrrrrrrrrrr, en trek open die portemonnee!

Goed, met schizofrenie heb je dan nog een vruchtbare bodem, men zal niet geven uit afkoop overwegingen om zelf tegen de tijd dat ze eventueel last krijgen van deze aandoening een betere behandeling te krijgen.
Het is nu eenmaal zo dat meer mensen kanker krijgen dan schizofrenie.
Het zal eerder een gift uit zelfbescherming zijn want hé al die schizofrenen gaan toch een keertje schieten of steken, dus die paar centen die ik geef, die geef ik uit een stukje zelfbescherming tegen deze gewelddadig groep mensen!

Maar al die andere aandoeningen dan, die mindere enge zal ik maar zeggen.
De autististen, bipolaire, borderliners, depressieve, enz. enz.

Ding dong.
Heeft u wat over voor onderzoek naar depressie?
Depressie, daar zijn toch pillen voor?
Ja net als medicijnen tegen kanker...
Ja maar kanker dat is een echte ziekte, daar ga je dood aan.
Depressie ook.......
Ja maar dat is lang niet zo erg, daar kies je namelijk zelf voor................





1 opmerking:

  1. """Wat mij irriteerde en nog eigenlijk, maar zoals ik al zei ik ben milder geworden, is dat het altijd om lichamelijke aandoeningen gaat,
    diabetes, kanker, MS, enz. enz."""
    @Gaab, hoeveel geestelijke aandoeningen
    hebben géén lichamelijke oorzaak?

    BeantwoordenVerwijderen