woensdag 27 maart 2013

Eigenwijs





Wat maakt de ene mens anders dan de andere?
Wat onderscheidt de ene van de andere mens?

Het is het verschil in karakter.
Karakter trekken daar wordt je mee geboren je erft wat van beide ouders en door je persoonlijke ontwikkeling en achtergrond vorm je ze op de manier dat het best bij jou past.

Karaktertrekken kunnen leuk zijn , zoals een lief karakter of een spontaan karakter, maar ook minder zoals een achterbakse karaktertrek of een agressief karakter.

Ik heb een karaktertrek die ik overigens van mijn beide ouders heb geërfd, en dat is de eigenwijze karaktertrek.
Zowel mijn moeder als mijn vader zijn beide op hun manier eigenwijs, nemen niet zomaar wat aan en bedenken of hetgeen hun voorgeschoteld wordt echt wel in hun wijze van denken past of niet.

Is eigenwijs zijn een goede of slechte karakter trek?
Ik vraag het mij wel eens af.
Mijn mening is dat het een goede trek is, al ben je wel lastig voor je medemens omdat je niet zomaar aanneemt wat een ander zegt of voorschrijft.

Ter illustratie zal ik een voorbeeld geven van mijn eigenwijze karaktertrek.
Als jong meisje van een jaar of 17 verdraaide ik mijn knie dusdanig tijdens een partijtje hockey dat de orthopedisch chirurg mij nadat hij in mijn knie had gekeken mij mededeelde dat ik nooit meer kon hockeyen met zo'n slechte knie.
En dat doet pijn, als je graag dit spelletje speelt.
Een jaar lang zat ik op de bank terwijl mijn teamgenotes aan het ballen waren.
Dit kan niet bedacht ik mij, er moet toch een mogelijkheid zijn om weer te spelen?
Ik ging op zoek naar mogelijkheden in dit pre internet tijdperk, belde rond en vond een orthopedische winkel die een Amerikaanse sport brace verkocht, maatwerk gemaakt, kosten 1290 gulden.
Oei veel geld,zeg ik tegen de meneer van de orthopedische winkel.
Ja maar als je een recept van je orthopeed kan krijgen voor deze brace vergoed je verzekering het, zegt de man.
Ik maak een afspraak met de orthopeed, verzoek hem een recept te schrijven en sta het volgende seizoen weer op het veld om vervolgens nog 15 jaar op een redelijk niveau het spelletje wat mij lief is te spelen en na een pauze van 10 jaar, op een lager niveau dan, gezellig op zondag nog steeds een balletje te slaan met een inmiddels ruimt 20 jaar oude maatwerk jonge die zijn geld nog steeds waard is, en bedankt verzekering voor het vergoede van mijn plezier.
Wat als ik nu niet eigenwijs was geweest en niet op zoek was gegaan naar mogelijkheden, gewoon had geluisterd en zijn advies had opgevolgd.....

Een meer recente illustratie van mijn eigenwijze karaktertrek, is het omgaan met een ander probleem en dat is het omgaan met de manisch depressieve stoornis.
Ook daarin ben ik eigenwijs, in de zin dat ik er op een eigenwijze mee omga.
Ik hoor de adviezen van de GGZ aan maar echt luisteren nee dat doe ik al lang niet meer, in het begin wel, ik dacht dat pillen het voor mij gingen doen dat alles met medicijnen op te lossen was die indruk gaf men mijn.
En ik denk dat ik niet de enige ben die die indruk krijgt.
Na een aantal jaren veel medicijnen geslikt te hebben kwam ik tot de conclusie dat het niet alleen maar pillen zijn maar vooral het onderzoeken naar wat de triggers zijn en hoe je daar mee om moet leren gaan.
Ik stopte met medicijnen, tegen het advies van de GGZ, die mij graag naast het stempel bipolair ook een borderline persoonlijkheid wil opspelden, omdat ik niet luister naar ze, en een moeilijke niet luisterende klant krijgt heel snel deze diagnose, kan ik u vertellen.

Na een persoonlijkheid onderzoek werd deze diagnose gereduceerd tot “trekken”van cluster B waar o.a borderline onder valt, lekker boeiend, dacht ik toen mevrouw de psychiater het mededeelde.

Op mijn eigenwijze manier ga ik om met alles wat ik tegen kom als men mij zegt dat ik iets niet kan door ziekte of lichamelijke gebreken, dan vraag ik mij altijd af is dat zo?
Moet ik lukraak aannemen wat jij zegt of is er een mogelijkheid om er op mijn manier mee om te gaan?
Moet ik alles slikken wat mij wordt geadviseerd of is er een andere weg?

Tot op heden heeft mijn eigenwijze karaktertrek mij veel opgeleverd, al weet ik ook wel dat als ik de fout in ga, en die kans blijft altijd aanwezig, een aantal mensen waaronder de GGZ zal zeggen; Zie je wel!

Toch denk ik dat eigenwijs zijn geen slechte karaktertrek is.
Ik denk dat ze het gezegde; brutale mensen hebben de halve wereld.
Mogen vervangen met; eigenwijze mensen hebben de halve wereld.
Eigenwijs zijn betekend dat je out of the box denkt, een eigen plan trekt, en niet lukraak adviezen volgt maar ook kijkt of het anders kan op jou eigen wijze....
Is daar wat mis mee?
Ik denk van niet.


3 opmerkingen:

  1. Zolang je alleen maar eigenwijs bent in onderwerpen die niet levensbedreigend zijn lijkt het me prima.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. En niet-eigenwijze mensen hebben de andere helft van de wereld...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Goed gaab blijf lekker eigenwijs, daar heb ik ook wat aan! Maar wel naar mij luisteren ;-)

    BeantwoordenVerwijderen