woensdag 13 juni 2012

Slaap en loos het




En, vraagt mijn moeder, hoe gaat het met het slapen?
Het kleine pittige dametje praat niet graag over problemen, ziet het liefs alleen mogelijkheden haar hele leven lang al, problemen die los je op door er over te zwijgen.
Toch is ze veranderd na de diagnose, al kost het haar moeite om te zien dat haar dochter ziek is (geweest),anders dan vroeger vraagt ze tegenwoordig met een regelmaat hoe het gaat met 'die stemmingen' en aanverwante problemen.

Slapen, ach dat doe ik nog steeds slecht, zeg ik haar door de telefoon.
Maar ik heb één ding afgeleerd en dat is mijn bed uit gaan als ik niet kan slapen, dat is funest ben ik achter voor iemand met een gevoeligheid voor wisselende stemmingen.
Goed zo meisje, zucht mijn moeder (opgelucht?) door de telefoon.

Ik gun mijzelf 7 uurtjes verplichte rust.
Het is niet zo dat ik ze allen slapend doorbreng, als het 5 uurtjes achter elkaar zijn knijp ik mij al in de handen, er zijn namelijk nachten dat ik elk uur van de klok zie.

De grote eiken staande klok die manlief uit een erfenis heeft gekregen hebben wij vorig jaar laten repareren, na een weekje elke uur het slagwerk aan gehoord te hebben, hebben wij hem maar laten aflopen, de klok zien elke nacht trek ik nog wel maar elk uur horen dat werd mij te gek.

Slapeloosheid, het is killing, het heeft mij in het verleden bijna letterlijk de das omgedaan, ik draaide op een gegeven moment zo ver door dat eeuwige rust een hele reëel optie voor mij werd, ik belande op een gesloten afdeling waar met veel rustgevende medicijnen de slaap werd geforceerd.
Prima vond ik dat destijds alles beter dan niet slapen.

De slapeloosheid is een een onderdeel van de stoornis werd mij duidelijk gemaakt toen de diagnose gesteld werd, het is vaak een voorteken van een opkomende ontregeling dat heb ik inderdaad meegemaakt.

Ik maakte de klassiek fout die een ieder maakt met deze aandoening als je niet weet waar je gevoelig voor bent, toegeven aan je berg energie, nachten nauwelijks slapen om vervolgens grof op je bek te gaan.
Ooit zij mijn huisarts, een ex legerarts, dat iedereen psychotisch wordt als je maar lang genoeg niet slaapt, de een wat eerder dan de ander.
Wordt een ieder manisch of depressief door slaapgebrek? Nee dat niet, goddank wat zou de wereld er rommelig uitzien als dat wel zo was.
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat onze vorige premier het presteerde om regelmatig om een uur of twee te bedden te gaan om vervolgens om een uur of zes op te staan om stukken door te nemen voor die dag, en het is niet zo dat wij hem door het lint zagen gaan door slaap[gebrek, of komt dat doordat hij over een soort magie beschikt.
Was zijn bijnaam daarom Harry Potter?, nee natuurlijk niet ik weet ook wel dat het op zijn uiterlijk sloeg.

Goed slapen het is een must, als ik iets te vrolijk bij de psychiater of spv'er kwam was standaard de eerste vraag hoe veel uur slaap je?
Het slaapgebrek wordt over het algemeen bestreden met medicijnen, oké je krijgt ook een A4tje met wat tips uitgereikt om de 'slaap hygiëne' te bevorderen maar als je alle tips kan aanvinken en nog niet slaapt dan is het enige alternatief pillen.

Ik heb ze allemaal geslikt maar besloot op een gegeven moment dat ik niet de rest van mijn leven zo wilde doorgaan.
Dan maar minder goed slapen en de nacht als een rustpunt zien, ik maak me er niet meer druk om het feit dat ik niet zoveel slaap.
Ik rust uit bedenk ik mij in de nachtelijke uurtjes als ik naar de klok kijk.
Het geeft mij geen stress meer dat ik niet de 8 uur maak die als goed wordt beschouwd, ik maak het gewoon gezellig voor mijzelf 's nachts als er niks te beleven valt, heb mijzelf aangeleerd om leuke dingen te bedenken. Het hoogte punt van de nacht is de toiletgang, joepie, ik mag dan even uit bed van mijzelf.

Inmiddels hanteer ik deze manier van rusten ruim 2,5 jaar en het bevalt prima het loslaten van het moeten slapen, het op deze manier omgaan met slapeloosheid heeft geen ernstige ontregeling veroorzaakt.
Ik loos de gedachte dat ik moet slapen en rust blijkbaar genoeg uit.
Ik zeg slaap en loos het moeten slapen, dat geeft rust.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten