dinsdag 5 juni 2012

Vreemd




Sommige dingen begrijp ik niet of vind ik eerder vreemd, om even een voorbeeld te geven;
En paar maanden geleden las ik een berichtje op een forum van een vrouw die in september de diagnose bipolair 2 heeft gekregen.
In oktober is ze bij de psychiater geweest die met haar een vervolg afspraak maakt voor eind januari 2012,we gaan dan kijken welke medicijnen ik moet gaan slikken, schrijft ze op een forum, volgens de psychiater is het onontkoombaar dat je met deze aandoening onderhoud medicijnen moet slikken.

Vreemd, denk ik als het lees, deze vrouw moet dus medicijnen slikken maar kan wel bijna drie maanden zonder?
Ik beloof dat ik gek ben want dit snap ik niet, hoezo kan je drie maanden zonder medicijnen en moet je vervolgens medicijnen gaan slikken, waarom? omdat het nu eenmaal zo hoort? En die tussenliggende maanden kan ze het blijkbaar wel zonder?

Op een ander forum is er een discussie gaande tussen twee mensen, de vrouw wil pertinent geen medicijnen, de man vindt het raar en vraagt zich af wat ze te zoeken heeft bij de GGZ als ze in zijn ogen behandeling weigert.
Behandeling, bestaat de behandeling puur uit het verstrekken van medicijnen? Of is er meer te halen bij de GGZ? 
Ja hoor een cursus psycho- educatie, wat cognitieve gedragstherapie, en eventueel een cursus bipolair en werk.
That's it, de rest mag je zelf uitvogelen tenminste dat is mijn ervaring en eigenlijk terecht.
Eerlijk gezegd vind ik dat je de verplichting naar jezelf heb om alles te weten te komen over de ziekte.
Het is een onderdeel van jou, iets waar je rekening mee moet houden, die paar uur bij de GGZ is over het algemeen niet genoeg om de ins en outs van de ziekte te leren kennen, zelfstudie en goed kijken naar wat voor jou van toepassing is geeft inzicht en kan je leren om te gaan met deze moeilijke en moeizame aandoening.

Zoals ik eerder eens beschreef is het de bedoeling dat de behandeling bestaat uit pillen en praten, al is mijn ervaring dat het meer praten over pillen is, er is te weinig tijd helaas ik denk dat dat de rede is dat de meeste psychiaters daarom met de makkelijkste oplossing komen;
hier wat pillen en dan gaat het beter met je.
Vertaling;
we hebben geen tijd hier heb je wat symptoom onderdrukkers.
Dat je meer moet doen dan dat, tja die uitleg en investering in jou kunnen wij niet geven, daar is geen geld voor.
Wat een frustrerende baan lijkt mij dat. Je zou als arts meer willen betekenen voor je klant maar wordt door de regering en de verzekeringsmaatschappij gedwongen deze kort door de bocht oplossing te bieden.( die overigens op de lange termijn meer kost, maar dat terzijde)

Jammer dat de meeste mensen met de aandoening klakkeloos de psychiater napraten.
Zoals deze dame;
Ik luisterde van de week naar een interview de schrijfster van 'De Oester Compagnie', Yvonne Floor
ik ga haar boek zeker lezen omdat het een bundel interviews is met succesvolle mensen met de stoornis, en ach ik lees graag verhalen vooral van mensen die succesvol zijn en met deze ziekte kunnen functioneren.
Ik ben benieuwd aan de ene kant naar wat deze mensen te vertellen hebben, aan de andere kant als ik haar hoor praten over de must van medicijnen bij deze aandoening vraag ik mij af of het niet een pro pillen praatje gaat worden.
Ze benadrukte in het interview meerdere malen het belang van medicijnen, gaf bijna advies en dat voor een niet arts.
'Het is een trial-and-error, proefondervindelijk leren, dus leren door `vallen en opstaan` gebaseerde zoektocht naar de juiste combinatie van medicijnen', vertelt deze dame.

Deze heb ik al zo vaak gehoord, alle psychiaters die ik tot nu toe op het gebied van medicijnen voor deze aandoening heb gehoord, praten daarover op diezelfde manier.
Vreemd, wat betekend trail-and-error based dan?
Even denken...
Je kan het ook zo vertalen, we weten het niet we proberen maar wat en hopen dat de medicijnen combi gaat werken voor deze klant, ik denk dat dat de beste vertaling is.

Vreemd, men doet dus maar wat.
Waarom? denk ik dan, simpel deze mensen weten dus ook niet wat de oplossing is en dat is niet zo vreemd als je je bedenkt dat het nog absoluut niet duidelijk is wat de ziekte veroorzaakt en waar de oorsprong ligt, al komen we door de inzet van onderzoekers gelukkig steeds een stukje dichter bij het ei, of de kip het is maar net wie er eerder was maar dat blijft de vraag.

Net zo goed als mijn vraag blijft, zijn medicijnen altijd nodig of is het mogelijk om deze ziekte met een minimum aan medicijnen binnen het redelijke te houden als je rekening leert houden met je gevoeligheid .
Is het zo dat de medicijnen je stabiel houden of is het zo dat je ook stabiele periodes kan hebben zonder medicijnen, dat zal je nooit weten als je altijd medicijnen slikt toch?

Maar goed misschien ben ik wel vreemd.......maar toch lekker bezig zonder (Rivella!:)

7 opmerkingen:

  1. @Gaab, psychiaters wijzen patiënten die een praattherapie nodig hebben vaak door naar een psycholoog en dan behandelen ze de patiënt medicamenteus of alleen met therapie, of met beiden.
    Het is bij zo ontzettend veel ziekten nog lang niet geheel duidelijk wat er de reden van is, de oorsprong etc. Maar men is er wel achter dat medicijnen vaak wel tegen bepaalde symptomen kunnen helpen.
    En neem nu een medicijn als lithium. Al in de tijd van de Romeinen adviseerden artsen patiënten met een manie water te drinken uit bepaalde bronnen. Later bleek dat deze bronnen lithium bevatten. En het hielp. Waarom was en is niet geheel duidelijk zoals met zoveel medicamenten in even zovele gezondheidssectoren.
    "Men doet dus maar wat" zeg jij en dan blijft bij mij de vraag nog steeds: Waarom heb je dan nog contact met die mensen die in jouw ogen maar wat aanrotzooien?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Gaab,
    Nog even een paar dingen uit je tekst:
    "Ze benadrukte in het interview meerdere malen het belang van medicijnen, gaf bijna advies en dat voor een niet arts". Ik merk hierbij op dat jij, ook als niet arts, waar je maar kunt reclame voor jezelf zit te maken als iemand die met geen, of heel weinig, medicijnen toekunt.
    Dat jouw behandelaarster je toch nog steeds een medicijn probeert "aan te smeren" wil zeggen dat zij jou anders ziet dan jij jezelf en dat ze misschien niet helemaal tevreden is met wat ze ziet.
    Het zou best kunnen dat je experiment lukt, maar dat kun je pas gaan vaststellen op de lange duur en het wil dan nog steeds niet zeggen dat het dan voor alle mds patiënten zou gelden.
    Gaab, je zegt : "En paar maanden geleden las ik een berichtje op een forum van een vrouw die in september de diagnose bipolair 2 heeft gekregen. In oktober is ze bij de psychiater geweest die met haar een vervolgafspraak maakt voor eind januari 2012, "we gaan dan kijken welke medicijnen ik moet gaan slikken."
    Raar dat die vrouw in september de diagnose heeft gekregen terwijl ze pas in oktober naar de psychiater ging - wie gaf de diagnose dan? Dat ze toen 3 maanden kreeg tot de volgende consult, is heel normaal als er geen buitensporigheden verwacht worden door de ervaren arts. Tja, en dan komt zij in januari terug, na de feesten en de donkere dagen. Dan kan de arts er dieper op ingaan hoe het die patiënte is vergaan, wat er nu wel of niet precies de klachten waren en welke medicijnen haar waarschijnlijk het beste zouden helpen.

    En dan bijna je laatste vraag: "zijn medicijnen altijd nodig of is is het mogelijk om deze ziekte met een minimum aan medicijnen binnen het redelijke te houden als je rekening leert houden met je gevoeligheid?" Het is mijn persoonlijke ervaring dat de psychiater dat ALTIJD doet, hij (zij in mijn geval) houdt rekening met mijn moment, schrijft een minimum aan medicijnen voor als dat mogelijk is, en verandert van medicijn als dat toepasselijk is. Het lijkt mij niet dat zij een uitzondering is, ze doet gewoon haar werk zo goed mogelijk.

    En dan als laatste. Je stelt: "Is het zo dat de medicijnen je stabiel houden of is het zo dat je ook stabiele periodes kan hebben zonder medicijnen, dat zal je nooit weten als je altijd medicijnen slikt toch?"
    Nee Gaab, toch niet. hoe stabiel je bent zonder medicijnen is bekend. Voordat je de diagnose kreeg nam je immers geen medicijnen tegen MDS?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wijzig berichtMeld dit berichtAntwoord met een citaat Re: GEEN medicijnen?
    door Leo » wo jun 06, 2012 8:26 pm

    "het is een blog ik ga daar niet inhoudelijk in op vragen ik ventileer slechts mijn mening en kijk op het leven."

    Dat begrijp ik Gaab, maar ik ga toch op dezelfde plek (hier dus ook) antwoorden waar jij de zaken aan de kaak stelt en dat lijkt me niet meer dan logisch.
    Ik neem aan dat je de mogelijkheden om te reageren op je blog kunt afsluiten, maar zolang de mogelijkheid bestaat voel ik me vrij er te reageren wanneer ik daar behoefte aan voel.Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  7. dag gaab, daar ben ik weer o_O heb geloof ik wat gemist in deze discussie :-D

    BeantwoordenVerwijderen