zondag 11 maart 2012

Meloenen in maart




Zo die zijn mooi!,denk ik als de grote berg Cantaloupe meloenen zie liggen bij de plaatselijke super.
Het is pas maart maar naast de bergen paaseieren en paashazen die meteen in de maand Januari de treurige schappen moeten opvrolijken na het kerst geweld, zag ik vandaag die groene jongens liggen die normaal pas in juni/juli op zijn vroegst pluk rijp zijn.
Te vroeg denk ik, ik pak er een op en ruik er aan. De meloen kan je niet beoordelen op zijn uiterlijk het is de geur die verklapt of de vrucht rijp is voor consumptie.
Het exemplaar dat ik oppak is mooi groot en eigenlijk zonder oneffenheden, alleen de geur ontbreekt.

Ok, ik ben best wel een kut, ik maak vergelijkingen met dingen die anderen misschien niet zien.
Kort gezegd is onze maatschappij een meloen in maart of de aardbei met kerst, waarschijnlijk is het zo dat je de kastanje in augustus kan krijgen als we echt zouden willen, ware het niet dat dit bruine keitje niet de populariteit geniet die de zomerse vruchten wel kennen..

We leven in een wereld waar we alles naar onze hand kunnen zetten, terwijl ik dit schrijf knabbel ik de laatste winterwortel weg van dit seizoen.

Het leven van nu is perfect, denk ik als ik het stompje bekijk wat wel eetbaar is maar minder smaakt.
Mijn god wat een luxe, denk ik als ik het restant winter van de wortel in mijn groene bak gooi.

Mijn brein kan het niet nalaten om een vergelijk te maken met het feit dat dit eigenlijk op alle vlakken telt.
Tegenwoordig zijn er alleen maar mooie vruchten groot en ogenschijnlijk rijp, als het niet haalbaar is dan zorgen de huidige planters er voor dat er genoeg middelen zijn om toch voor het oog mooie eind resultaten te produceren.
Het uiterlijk telt het doel is bereikt, de vrucht is mooi hoe het ruikt dat maakt niet uit of het goed smaakt ook niet.
Het is als een winterwortel in de zomer, ooit gegeten?
Ik wel de winterwortel in de zomer is een waterig slap aftreksel van zijn collega die zijn naam eer aan doet, niet zo vreemd als je je bedenkt dat de winterpeen in de zomer in principe een uit de kluiten gewassen zomer peentje is, je mist de kracht van de harde koude grond.
De winterpeen is niet voor niks de winterpeen, het heeft de kou moeten trotseren, daarom heeft het zijn explicite smaak gekregen.

Lange tijd voelde ik mij als het meloen in maart, iemand die van buiten mooi was door de overvloed van medicinale middelen, alleen de mensen in mijn naaste omgeving durven aan mijn vrucht te ruiken en een hapje smakeloze ik tot zich te nemen, al accepteerde ze dat omdat ze wisten dat ik een gecultiveerde kunstmest hoop was die in eerste instantie beter voor hun smaakte dan die kleinere aangeslagen moeilijk eetbare vrucht die hen eerder werd gepresenteerd.

En nu denkt u wat! waar lult Gaab nu weer over?
Is ze gek geworden? What 's her point?
Het is toch allang zo dat wij fruit en groente eten buiten het seizoen?
Dat klopt, net zoals het algemeen altijd zo is geweest dat de mens normaal moet doen en geen onaangepast gedrag mag vertonen.
Wat is dan het vergelijk?
In de loop de jaren zijn wij steeds mooier en beter gaan produceren, de kas werd uitgebreid en zorgt ervoor dat we het hele jaar dingen kunnen produceren die eigenlijk niet in het jaargetij passen.

Vroeger kregen maar weinig mensen medicijnen net zoals de groente en het fruit gewoon buiten groeide.
Lithium was destijds een medicijn dat alleen gebruikt werd bij mensen met een zware diagnose. Tegenwoordig wordt er te pas en te onpas Lithium en vergelijkbare medicijnen voor geschreven, omdat we met zijn allen het hele jaar door gewend zijn om die perfecte vruchten te zien.

Heeft u een bipolaire stoornis dan moet u medicijnen slikken werken ze niet afdoende dan krijgt u meer, kan u niet slapen dat zetten wij zelfs antipsychotica in u de verplichte rust te geven om een onnatuurlijke groei te laten zien.
Wat is dit, dacht ik een paar jaar na de kunstmest, moet men leven in de kas van deze wereld als je behoefte hebt aan buitenlucht?, mag de mens nog leven als een groente die soms niet helemaal mooi uit de aarde komt?

U vertoont ongewenst gedrag in onze mooie gecultiveerde wereld, wij kunnen er voor zorgen dat u die mooie vrucht wordt die de buitenwereld graag ziet, de manco's zijn op te lossen met medicijnen als de kunstmest en de kas die er voor zorgen dat er een onnatuurlijk maar zeker gerespecteerd eindresultaat ontstaat, al is het vruchtvlees niet te vreten voor die gene die zichzelf proeft.

Ach ja, het leven is perfect, we kunnen alles krijgen om er voor te zorgen dat het leven ogenschijnlijk makkelijker wordt al is het zo onnatuurlijk als meloenen in maart, ik leg de vrucht terug in het schap, doei overgecultiveerd symbool van deze perfecte maatschappij, denk ik als ik met mijn deuken omga.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten