zondag 4 maart 2012

Thuis in de bergen




Kijk schat, zeg ik tegen kindje, daar zijn ze weer de echte bergen, we rijden net het station van Thun binnen.
Tot Thun rijd je door de heuvels mijn dochter vond het al echte bergen vorig jaar toen we voor het eerst na de jaren van mijn uitval weer instaat waren mijn beste vriendin in Zwitserland op te zoeken.

We maakte deze reis per trein 6 jaar daarvoor ook, het was voor mij een trip down memory lane, ik was destijds hyper mijn vriendin melde mij achteraf dat ze erg moe van mij werd tijdens dat bezoekje, ik lulde aan één stuk door en was niet te stoppen in mijn stuiter gedrag.
De voortekenen van de ziekte waren aanwezig niet dat ik of mijn vriendin het wisten toentertijd, achteraf gezien wel.
Mijn kindje kan zich deze reis niet meer herinneren, ze was pas twee destijds.

Whow!, riep ze springend door het treinstel vorig jaar, wat mooi!, wat hoog, wat wit zijn die bergen is dat sneeuw?
Kindje zag voor haar gevoel voor het eerst de pieken van Zwitserland.
De twee Zwitserse dames die tegenover ons zaten zwollen van trost, alle Zwitsers zijn trots op hun bergen en terecht.
Ook dit jaar keken wij weer met veel ontzag naar die muur van besneeuwde bergen en het lichtblauwe water van de Thunersee.
God wat woont ze toch mooi denk ik als mijn vriendin de auto parkeert voor hun Zwitserse chalet, ik begrijp best dat ze ons vlakke land heeft ingeruild voor dit top land tien jaar geleden.

Super!, het was weer geweldig!, meld ik mijn vriendin per telefoon als we weer easy met de jet zijn geland in onze achtertuin.
Het was een week als een week thuis maar dan in het buitenland.
Thuis is waar je je goed voelt zoals ik mij thuis voel bij mijn beste vriendin die mij door en door kent, een half woord is genoeg voor ons om elkaar te begrijpen we lachen om de zelfde dingen en vullen elkaar feilloos aan, niet zo vreemd natuurlijk wij zijn al 34 jaar beste vriendinnen.
De afstand in kilometers maakt geen indruk op onze vriendschap.

Mijn vriendin heeft mijn dochter de beginselen van het skiën bijgebracht deze week ik vond het schitterend om te zien hoe zij achterwaard skiende zijn dochter de berg af begeleide om vervolgens kindje in haar eentje de keren daarop het bergje af te laten glijden.
Kan ze dat wel?, vraag ik bezorgd.
Ach ja joh, ze doet het prima, zegt mijn vriendin relaxed achterover leunend naast mij op het bankje onder aan de piste.

Vorig jaar slikte ik nog medicijnen om deze tijd van drukte te overbruggen, het was druk in mijn hoofd maar ik wilde perse de trip door laten gaan, dan maar wat pillen slikken en het werkte goed het filter die de medicijnen mij gaven zorgde er destijds voor dat ik de week goed door kwam.
Een jaar later kan ik mij gelukkiger prijzen de hel is uit mijn hoofd, de pillen gingen mee maar zijn niet nodig geweest.
Het medicijn paspoort viel uit mijn echte paspoort bij de controle bij de incheckbalie.
Wat is dit?, vroeg de vrouw achter de balie.
Ach, zeg ik, gewoon wat medische gegevens, meer niet.
Ik voel een kleine overwinning als ik het document in mijn tas stop.
Yeh Gaab, je neemt ze mee maar hebt ze niet nodig gehad, langzaam aan gaat het steeds een beetje beter met je.

Ik heb genoten van deze vakantie waarschijnlijk meer omdat het zo lang niet mogelijk was en ik vorig jaar de stap heb genomen om toch te gaan ondanks dat het toen nog niet helemaal ok ging met mij.

Soms is het goed om de bergen op te zoeken en te beseffen dat het niet hoeft te betekenen dat je de top gaat beklimmen of per definitie afzakt in een dal, stemming technisch gezien dan.
Halve wegen de berg staat het chalet van mijn beste vriendin, het pad daarheen was vorig jaar moeizaam maar eenmaal aangekomen is het een rustpunt als een thuis ver weg van huis ook dit jaar weer.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten