woensdag 18 april 2012

Lithium krullen



Ik sta mijn haar te borstelen voor de spiegel, mijn borstel gaat het eerste stuk makkelijk door mijn haar alleen bij het uiteinde gaat het moeizaam, daar zit een stuk weerbarstig kroeshaar.
Niet dat iemand dat ziet, ik draag mijn haar in een soort slordig knotje, of gooi er wax in om die krullen enigszins normaal er uit te laten zien.
Morgen gaat mijn laatste stukje lithium krulhaar eraf denk ik opgelucht, eindelijk.
Het heeft ruim twee jaar geduurd voordat het laatste stukje lithium gebruik uit mijn haar verdwijnt.

De pillen voorschrijver van de GGZ vergeet nogal eens de bijwerkingen van de medicijnen die ze voorschrijven te vermelden.
Natuurlijk is het zo dat je die zelf kan lezen in de bijsluiter, en dat doe ik tegenwoordig dan ook.

In het begin van het overmatige pillen festijn vertrouwde ik blind op wat de arts mij vertelde, neem deze pillen en het gaat beter, nooit werd er gesproken over de mogelijke bijwerkingen.
Ik nam de lange lijst met bijwerkingen vluchtig door en ging er vanuit dat dat wat de farmaceut als zelden en zeer zelden beschreef mijn deur voorbij zou gaan, not.

Ik blijf het vreemd vinden dat de GGZ medewerkers zo gemakkelijk over de bijwerkingen heen blijven stappen. 
Vraag ze maar eens hoeveel kilo je aankomt van de medicijnen die ze voorschrijven dan wordt er standaard gezegd dat het slechts 1 à 2 kilo is.
Als ik naar mijn eigen weegschaal keek, dan kon ik concluderen dat het gemiddeld 15 kilo was.
Mijn ervaring staat niet op zichzelf, ik hoor veel mensen die door psychofarmaca, minimaal 5 tot zelfs 25 kilo zijn aangekomen.
Nee hoor dat komt niet door de medicijnen, zei een SPV 'er ooit tegen mijn beste bipo vriendin, je moet gewoon op je eet patroon letten!

Als je lithium slikt houdt je vocht vast, niet zo vreemd, het is een zout.
Het overmatige vocht zit vooral rond de buikstreek, mijn normaal platte buik vertoonde een omvang als die van iemand die dagelijks een krat bier leeg drinkt, ik moest zelfs mijn broeken aanpassen aan deze voor mij onnatuurlijke taille maat.

Daarnaast kwamen langzaamaan andere manco's van het medicijn aan het licht, naast het trillen van mijn handen die er voor zorgde dat ik geen rechte lijn op papier kon zetten, laat staan mijn nagels lakken, ging in een bijna onzichtbaar tempo de vaten in mijn lichaam achteruit.
De kleine 'spatjes' die ik had overgehouden van mijn zwangerschap werden in een jaar tijd dikke kabels op mijn onderbeen.
Mijn huid werd één grote schilfer partij. 
Ik weet nog goed dat ik met schaamrood op de kaken een Marlies Dekker paste, zwart, die wit zag van mijn huid schilfers die de verkoopster er vanaf probeerde te vegen nadat bleek dat het model niet bij mij paste en het terug moest in het rek.
Het eelt onder mijn voeten nam bizarre proporties aan, wekelijks moest ik de schubben onder mijn voeten weg vijlen om er voor te zorgen dat het niet tot bloedens toe ging barsten.

En dan mijn haar, eigenlijk de minst erge bijwerking van dit medicijn dat duidelijk de vaten in je lichaam een eigen leven laten leiden.
De voor mij normale slag in mijn haar ging spontaan over in een kroeshaar die ik graag vergelijk met het krulhaar die de meeste mensen rond de schaamstreek kennen.

Ik bracht dit ter spraken bij de assistent psychiater die ik op dat moment had.
Nee hoor, je haar kan niet gaan krullen door deze medicijnen was haar antwoordt.
Nee het staat niet in de bijsluiter toch kwam ik meer mensen met deze ervaring tegen toen ik het eens ging googelen.

Het krullen van mijn haar stopte toen ik de lithium de deur uit gooide.
Mijn kapper die geen idee heeft van het feit dat ik medicijnen slikte viel het zelfs op.
Goh wat vreemd, zegt ze tijdens de knipbeurt een half jaar na het stoppen met dit medicijn,
je haar krult niet meer bij de wortel.

En krullen dat doet mijn haar al twee jaar niet meer, net als vroeger heb ik mijn normale slag weer terug.
De spataderen die verdwijnen niet meer helaas, die kan ik alleen weg laten halen door een ingreep als ik het echt zat ben.

Vind je het niet jammer dat je je krullen kwijt bent?, vraagt mijn beste vriendin met heel stijl haar.
O nee zeker niet, is mijn antwoordt,
ik werd gek van dat niet te temmen haar het wat net zo warrig was als ik mij voelde, geef mij maar de rustige golven die ik nu weer, en niet allen in mijn haar heb.



2 opmerkingen:

  1. Gaab, ik denk nu toch echt dat je teveel op de rekening van de lithium zet. Er kan van alles meegespeeld hebben. Bij de haren denk ik dan aan stress en hormonen, voedsel, etc. Wellicht heb je je kroeshaar wel meegebracht in je Surinaamse bloed. Zelf denk ik het meeste aan hormonen, maar ik ben geen arts. Je ziet bij kinderen ook vaak een verandering in haren wanneer ze in de pubertijd komen (hormonen). Dik worden? Het is natuurlijk zaak om de bijsluiters ALTIJD te lezen, op jezelf te blijven passen en je dokter wanneer gewenst om meer uitleg te vragen.
    Ik wil hiermee de lithium niet verdedigen want er zitten natuurlijk ook nadelen aan, maar ik vind wel dat je mensen met dit schrijven onnodig bang maakt voor iets dat hen met alle waarschijnlijkheid niet zal gebeuren. Ik heb tenminste de indruk dat jouw ervaringen met lithium bij lange na niet toonaangevend zijn.
    Hartelijke groet,
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb het zelf ook met lithium
    ondervonden in eens kroes-krullend haar! Na 10 jaar gestopt met lithium en de kroeskrullen zijn verdwenen!🙂

    BeantwoordenVerwijderen