maandag 8 oktober 2012

Kindje schrijft een blog




Ooit las ik een boek waarvan de vrouwelijke hoofdpersoon een krachtige dame was die haar liefde achterna reisde naar het diepe donkere oerwoud van het vroegere Belgisch Congo.
Hij was een tropenarts zij verpleegkundige samen deden ze mooi werk hij ging dood zij overleefde de revolutie, om het maar even kort samen te vatten.

Haar naam bleef mij bij, als ik ooit een dochter krijg dan geef ik haar die naam nam ik mij destijds voor.
Manlief vond het ook een mooie naam voor een meisje.
Met genoegen zag ik dat haar naam in de top tien van namen die uit zijn stond toen ik zwanger was, volgens internet dan, haar naam stond op nummer vijf van minst populaire namen destijds.
Mooi weet ik zeker dat ze niet Fleur, Floor, Lotte,Isa, Emma, Julia, Sophie, Noa, nummer één tot en met drie van de klas/school/naschoolse opvang is.
En inderdaad kindje spreek namelijk over Fleur P, Fleur T en Fleur K, Lotte M en Lotte E, Julia E en Julia B als ze het over de meisjes van haar klas/opvang/hockey team praat, net zoals ik vroeger drie Monique' en als in S, D, en J in de klas had.
Haar enige naamgenote is een teamgenoot van mij net als ik een veertiger, wat leuk zo heet mijn dochter ook!, zeg ik haar als ze zich voorstelt inmiddels een jaar gelden.

Mam, heb je nog wat nieuws geschreven op je blog mag ik het zien? vraagt kindje met een regelmaat zo ook vanavond.
Ja hoor kijk maar.
Meestal kijkt ze alleen naar de kopteksten en de plaatjes.
Ik ga ook bloggen mama!
Samen hebben we haar eigen blog gemaakt met felle kleuren en leuke lettertypes.
Waar schrijf jij eigenlijk over?
Lees maar.
Poppendokter, wat is dat?
Lees maar.
Ze leest best goed beter dan ik op die leeftijd, gelukkig is zij niet dyslectisch bedenk ik mij als er weer een rode golfjes onder het voor mij niet te spellen woord staan, welke gek heeft dat woord verzonnen!

Mama, mag ik een blog op jou weblog schrijven?
Natuurlijk schat waarover wil je het hebben?
Over jou.
Mama is lief is de strekking al staat er ook in dat ik irritant kan zijn.
Wat vind je irritant aan mij? vraag ik haar.
Je wordt wel eens boos als ik niet luister.

Ik vind haar interesse voor het schrijven op mijn blog een mooie gelegenheid om eens over vroeger te praten.

Hoe heb jij het beleeft dat je een tijd bij vrienden hebt gewoond in de tijd dat mama meer elders was dan thuis, we praten over de tijd dat zij een half jaar bij vrienden van ons heeft gewoond, de tijd die gelukkig niet meer speelt voor kindje, ze is blij dat ze alweer een hele lange tijd gewoon thuis is en haar vriendinnen hier heeft al is ze haar vriendschappen daar niet vergeten, en haar drie surrogaat broertjes die als ze ze weer ziet dit als een soort thuiskomen ervaart.

Zijn er dingen aan mama die je vervelend vindt?, vraag ik aan haar als ze mijn profiel tekst hardop leest, je weet dat mama een ziekte heeft hoe ervaar jij dat?
Mama je ben niet ziek ik hou van je.
Weet je dat als je er over wil praten er hulp vanuit de psychiatrie is voor kinderen van ouders met een psychische aandoening?
Ze typt verder, ik moet lachen om haar tekst die een reactie is op mijn vraag, ongevraagde hulp is ook haar ding niet het is blijkbaar genetisch.
Al zeg ik haar wel dat als ze ergens mee zit met betrekking tot de ziekte van haar moeder die ze niet in haar omgeving kwijt kan er ´mensen´voor zijn.

Ja doei, die is gek! zegt ze.
Mam, mag ik een plaatje uitzoeken voor mijn blog?
Wat wil jij erbij zetten?
En pinguïn met kindje, nee een ijsbeer met kindje die is veel sterker.
Samen gaan wij op zoek naar en mooi plaatje, ze wil alles zelf doen want dat wil ze graag leren ze wil net als mama een blog schrijven.
Tevreden kijkt ze naar het resultaat als ze de kleur van de tekst nog een paar keer heeft veranderd.
Mam mag ik een toetje?
Ja hoor en dan lekker naar bed.​
Kleine sterke dame niet alleen haar naam keuze komt overeen maar ook het karakter van het hoofdpersoon uit het boek wat ik ooit las lang voor haar geboorte.
Het boek staat nog in mijn boekenkast na haar geboorte heb ik een tekstje op de eerste bladzijde geschreven voor later als het in haar boekenkast komt te staan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten