woensdag 14 november 2012

Socialite




WTF is een socialite?

Bij NU.nl komt de term vaak voor, het komt er op neer dat dit mensen zijn die geen pepernoot hebben gepresteerd in de zin dat ze goed kunnen acteren schrijven of een of ander iets bijzonders hebben gedaan waardoor ze beroemt zijn geworden.
Deze mensen kennen mensen die belangrijk zijn en struinen alle belangrijke feesten af.
Het is dus de sociale elite begrijp ik, ze hebben blijkbaar iets wat men leuk vindt, of veel geld om zich in te kopen in de 'in crowd'.

Sociaal ik ben het eigenlijk niet zo ik struin niet de buurt feestjes af of ga naar elk feest wat er gegeven wordt.

Volgende week is het feest op de hockey club, zegt mijn buurvrouw, die wel naar elk wat maar enigszins op een feestelijk lijkend evenement gaat.
Van feestweek in ons dorp of omliggende dorpen, tot pramen race tot het plaatselijke bloemencorso, de buurt borrels die wij vooral in het begin toen wij in deze nieuwbouw wijk kwamen wonen veelvuldig hadden, zij gaat er nog steeds heen wij bedanken inmiddels al vele jaren uiteindelijk stoppen de meeste mensen met uitnodigen gelukkig.
Ga je mee?, lekker dansen en lachen!,vraagt de buuf, onze plaatselijke socialite en hockey moeder.
Mja, best leuk, welke dag is het?
Zaterdag.
O, nee ik heb een wedstrijd de volgende dag, dat is te veel van het goede.
Jezus Gaab, dat kan toch wel voor een keer!, ze kijk mij met veel onbegrip aan.

Ze heeft geen idee wat een feestavond met mij doet, en ze kan het ook niet weten maar feestjes hoe leuk ik ze ook vind blijven dagen in mijn hoofd na dreunen, hoe harder de muziek hoe meer mensen en dus indrukken die ik op een avond meemaak hoe langer de duur van herstel is.
Ik moet keuzes maken een avond feesten kan maar dat betekend wel een paar dagen rust daarna, dus niet de volgende dag op het hockeyveld een wedstrijd willen spelen wat ook veel indruk op mij maakt.
En, en gaat niet het is of, of.
Het is een keuze die ik moet maken of een avond uit mijn dak gaan met waarschijnlijk iets te veel drank of een gezond partijtje hockey met mijn team genoten.
Ik kies het laatste.

Gelukkig is manlief ook geen socialite, hij heeft altijd een kleine intieme vriendenkring gehad, hij heeft geen behoeft aan veel contacten, veel minder dan ik, ik was vroeger wel een redelijke socialite, feesten en beesten noemde ik het vroeger.
Nachten doortrekken ik kon dat vroeger en vervolgens de volgende dag gewoon een partijtje hockey spelen, no problem.

En nu niet denken dat Gaab een stille teruggetrokken muis is geworden sinds de diagnose.
Zeker niet, ik ben nog steeds een feestje in de omgang al doe ik het tegenwoordig veel kleinschaliger/gedoseerd.

Onze vriendenkring is klein en overzichtelijk, hoofd en bijzaak leer je scheiden als je wordt geconfronteerd met een heftige ziekte er zijn gelukkig weinig eigenlijk geen afvallers na de diagnose.
Slechts de oppervlakkige buurt borrels behoren tot het verleden en dat vinden wij niet erg.
Het slappe geouwehoer over niks is niet het contact wat manlief en ik hebben met onze echte vrienden ik kan met hen gewoon praten over de ziekte wat ik gelukkig niet meer hoef uit te leggen, en waar ik gelukkig steeds minder over praat omdat de normale dingen in het leven steeds meer de overhand nemen.

Gekscherend zeg ik weleens tegen manlief; wij zijn sociaal vaardig maar sociaal zijn we niet.
En dat klopt socialites als in de zin dat wij alle populaire feestjes aflopen dat doen wij niet.
We houden wel van sociale contacten maar dan op kleine schaal met mensen waar we echt om geven.

K&M (en dan niet de werf) we komen naar jullie toe deze winter met wat schalen Surinaams eten ;)





1 opmerking:

  1. De vrouwen op de foto bij het artikel zijn geen socialites, ze dragen er de kapsels en de kleren niet voor en vallen te weinig op in de dansende kudde.
    Een ÜBERSOCIALITE is natuurlijk onze Paris Hilton. Ik heb lang grote minachting voor haar gekoesterd, maar nu bewonder ik haar geslepenheid, ze weet altijd in het middelpunt van de belangstelling te blijven. Ze is dé merknaam voor socialite!
    Bovendien zingt ze nog echt aardig ook).
    Hartelijke groet!
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen