zondag 19 januari 2014

Weekendje weg



Voor alle mensen die het weekend weg prefereren, boven het weekend thuis is er het weekendje weg verzonnen, alsof het weekend in een andere omgeving meer soelaas bied dan de bank die het doordeweekse vertegenwoordigd.

Ik heb makkelijk lullen wij zijn namelijk in het rijke bezit van een boot, ons tweede huis wat drijft en ons naar plekken brengt die geen hotelkamer kan evenaren, sportief gezien is het zicht van de haven en het biertje wat je opentrekt een rijkdom die wij elk weekend mogen begroeten, als het zeil seizoen daar is dan.
En dan dan zijn er die maanden dat het scheepje niet gebruikt kan worden, omdat wij in Nederland nog steeds een winter kennen, al vraag ik mij dit jaar af waar het het onder het vriespunt die de winter vertegenwoordigd blijft. De vogels fluiten alsof het lente is de knoppen en zelfs sommige bloemen komen al uit, waar blijft dat koude kut weer?

Dit weekend ging ik weg, weg van al mijn gedachten over hoe ik nu het leven moet bevatten en wat wijsheid is, ik nam rust wil niet meer denken over pillen, poli bezoeken en het pijnlijke leven.
Het weekendje weg was het uitnodigen van manlief zijn vriend en zijn vrouw, die nog nooit ons huis hebben gezien en dat terwijl wij er reeds zes jaar wonen,

Ik kookte mijn klassiekers, pompoen soep met een oosterse twist en natuurlijk roti, het zijn thuiskomers die ik met liefde kook, ik voel mij thuis in mijn huis maar met een regelmaat ook een vreemde, elke keer herbeleven ik die thuiskomst opnieuw alsof ik weer thuis kwam na maanden opgesloten te hebben gezeten.

Sommige periodes uit je leven maken een diepe indruk op je, zo kan ik vaak 's avonds als ik naar bed ga even op mijn trap gaan zitten en mijn woonkamer bekijken als of ik er net woon, omdat ik het huis heb gemist de eerste jaren dat wij hier kwamen wonen omdat ik anderhalf jaar over een periode van twee jaar van mijn leven in instellingen heb gezeten toen wij dit huis betrokken.

Na zes jaar laten wij het huis aan onze vrienden zien alsof wij er net wonen en zo voelt het ook voor mij elke keer voel ik weer het geluk dat het uiteindelijk is gelukt om alles vast te houden en te genieten van hetgeen wat weg leek te vallen, het weer terug te pakken, die betonnen hut, die je een eigen invulling geeft, je eigen maakt en een stukje schoonheid geeft omdat je er liefde in hebt gestopt.

Dan besef je dat je niet een weekendje weg hoeft te gaan maar mag genieten van hetgeen je hebt.
Een weekend weg is het thuiskomen....




Geen opmerkingen:

Een reactie posten