woensdag 29 januari 2014

Twijfelaar



Dat ben ik dus absoluut niet, een twijfelaar, manlief daar in tegen juist wel, ik ben altijd die gene die knopen doorhakt als het gaat om beslissing, als in het verleden, ons huidige huis kopen of waar we heen varen met de boot of dat hij die jas nu wel of niet moet nemen, ik ben de eerste die zegt dat gaan we doen.

Er is slechts een punt waarin ik de grootste twijfel kont ben die er maar bestaat en dat is bij het gebruik van medicijnen die een invloed hebben op je psyche.

In periodes dat het minder gaat neem ik vaak een besluit, het gevoel dat ontregeling met zich meebrengt is overweldigend in negatieve zin.
Er moet wat gebeuren, denk ik dan zo houd ik het niet langer vol.
Ik onderken dan voor mijzelf dat ik wat moet gaan gebruiken iets wat rust geeft in die draaikolk van gedachten die mijn leven overheerst, ik zit er dan doorheen en kan nog amper functioneren.

Mevrouw de psychiater was vast blij met het telefoontje wat ik afgelopen december met haar pleegde, ik gaf aan weer medicijnen te willen slikken omdat het niet meer vol te houden was.
Eindelijk, zal ze hebben gedacht, eindelijk wordt ze verstandig en onderkent dat ze een ziekte heeft die alleen met medicijnen te bestrijden valt. De diagnose op AS 2, borderline trekken verdween meteen uit mijn dossier............

Ik moet zeggen dat het enigszins rust gaf in mijn hoofd het besluit om weer met medicijnen te beginnen, de support vanuit het thuisfront en mijn vriendenkring was groot, ik hoefde alleen nog even langs het laboratorium om mijn bloed te laten testen en dan zou ik beginnen met Lithium.

Maar dan...,dan slaat de twijfel toe gestut door een periode van redelijke rust komen de twijfels naar boven, is het echt nodig?
Gooi ik nu niet vier jaren van hard werken zonder onderhoud medicijnen tegen de aandoening met een wel gemikte curve in de prullenbak,?
Kan ik die depressie die meestal volgt op een manie niet gewoon weer te lijf?
En wat nou als die depressie helemaal niet komt, slik ik dan voor niks die rommel?

Dat soort vragen, je weet namelijk niet of je een depressie krijgt en als je medicijnen slikt dan wordt dat hoofdstuk als het goed is afgedekt, maar wie zegt dat er niet voor deze keer geen depressie volgt?

Daarnaast rijst de vraag, moet ik wel met een paardenmiddel als Lithium in zee gaan of kan ik het af met lichtere middelen, bijvoorbeeld Lamotrigine wat veel minder bijwerkingen heeft.

Ik twijfel, en twijfel, en twijfel maar door.
Ik kan de motivatie niet opbrengen om langs het lab te gaan, vind duizend en één excuses.

Iets wat ongeduldig vraagt mevrouw de psychiater waarom ze nog geen lab uitslagen van mij binnen heeft, ik uit mijn twijfel, over het herstarten van medicijnen en de vraag of Lithium, met al zijn bijwerkingen, wel echt nodig is of dat ik het met minder af kan.

Lithium is eerste keuze omdat het ook tegen de manie werkt, zegt ze, Lamortigine geven wij bij bipolair 2 patiënten, omdat de hypomanie waar zij last van hebben minder schadelijk is dan de manie, waar mensen met een bipolair 1 diagnose wel last van hebben.
Wij gunnen de mensen de hypomanie, zegt ze nog.
Dat is voor mij de doorslag, ik heb mijn manieën redelijk in de hand kan ze goed te lijf met Haldol, mijn hypomane periodes kan ik goed gebruiken omdat ik dan bijzonder creatief ben, en dat is fijn als je keukens ontwerpt.

Ze kan in mijn motivatie voor het middel met minder bijwerkingen komen en gaat akkoord.

Het recept is binnen, ik hoef alleen maar even naar de apotheek om het op te halen maar bedenk weer duizend en één excuses om niet te gaan...
Ik wordt gek van die twijfel!




3 opmerkingen:

  1. Gaab, eerder in deze blog gaf je al aan dat je alcohol als medicijn gebruikte. Telt dat dan minder omdat het niet bij de apotheek gekocht wordt? Daarna vluchtte je voor de waarden van je lever, die wilde je liever niet weten. En lithium zie je als een paardenmiddel hetgeen mij zwaar overdreven lijkt. Steeds denk je het beter te weten dan je behandelaar (die je blijkbaar niet echt vertrouwt) en blijf je je als een koppige kleuter gedragen.
    Hartelijke groet,
    Leo

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dank je Leo voor je compliment, ik hoop dat je weet dat lithium desastreus kan zijn voor je vaten, schildklier, nieren en hartspier, het is niet voor niks dat mensen met een psychische aandoening niet oud worden, en mijn drank misbruik heb ik alleen in periodes dat het minder gaat daarbuiten ben ik een "normale drinker", mijn leverwaarde zijn al eerder onderzocht en hebben nooit enige afwijkingen vertoont, dus dat zullen ze nu ook niet doen ik noem dit onderzoek dan ook graag geldverspilling.
    Pillen maken net zo veel kapot als drank, dat je het even weet.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Gaab,
    Ik wil even een kanttekening plaatsen bij wat je hierboven stelt: dat mensen met een psychische aandoening niet oud worden, heeft veel meer te maken met de bij psychiatrisch patiënten veel voorkomende ongezonde leefstijl, zoals te veel en te vet eten, roken, en overmatig alcoholgebruik. Daarnaast beweegt de doorsnee psychiatrische patiënt ook te weinig. Ik ben zelf al meer dan twintig jaar onder behandeling met medicatie en heb nog altijd een prima gezondheid en goede bloedwaarden. Het is echt een misvatting dat de medicijnen de oorzaak zijn van het veel voorkomen van vroege sterfte onder psychiatrische patiënten. Vroeger, voor er medicijnen waren, werden de mensen vaak niet ouder dan veertig en stierven door suïcide of door uitputting ten gevolgen van eenn onbehandelbare manie.
    Janneke

    BeantwoordenVerwijderen