woensdag 18 december 2013

Pispaal



Er is nog al wat te doen de laatste tijd over rassendiscriminatie en pesterijtjes, zwarte piet mag niet meer en kinderen die gepest worden op school plegen massaal zelfmoord...

Waar gaat dat heen met deze wereld.
Of zal ik het anders zeggen er is niet veel veranderd in deze wereld.
Het enige verschil is dat we nu multimediaal zijn, en werkelijk overal meteen op kunnen reageren ons mening geven of met modder gooien, en vooral dat laatste.
Het is zelfs nu zo en ik vrees dat wij als klein landje daar de aanstichter van zijn dat in Amerika de zwarte bevolking Santa Claus te wit vindt dat is discriminatie, de sint van alle kinderen moet ook daar kleur bekennen, hoe een klein land als wij met de zwarte piet een groot land als Amerika kunnen aansturen ik bedoel maar...

Vroeger en ik pak deze hele paragraaf terug op vroeger, dan weet u dat alvast, vroeger was het anders, toen lazen we hooguit de krant, en hadden een telefoon met vast lijn, waarmee wij hooguit met een persoon konden communiceren per gesprek.
Het nieuws van misstanden als discriminatie nare gebeurtenissen als zelfmoord bereikte ons wel maar niet op de schaal als heden ten dagen.
Slechts als het bekende personen betrof haalde het het landelijke nieuws, de Marokkaan die uitgescholden werd op straat haalde het plaatselijke suffertje nog niet eens, en die intens ongelukkige puber die ook nog eens werd gepest, kreeg slechts een kleine verwijzing naar de manier van overlijden in zijn zwart omrande advertentie,
Het leven was te zwaar voor hem, iets in die trant.

Nee nu, nu is het anders, een jongen die per ongeluk een niet voor zijn ogen bedoelt mailtje krijgt met een afwijzing voor zijn sollicitatie waarin de mailer hem beschrijft als een zwarte neger wat natuurlijk hilarisch is en het niveau van de schrijver weerspiegeld daar een neger over het algemeen zwart is, mag zijn verhaal doen bij de wereld draait door.
Hoe doorgedraaid is dat.
En waar men vroeger een afscheidsbrief voor de familie schreef, zet menig tiener de aankondiging van zijn of haar dood en bijbehorende afschrijvingsbrief op facebook, ik heb zelfs gehoord dat er filmpjes op YOUtube zijn van mensen die hun zelfmoord hebben gefilmd, een gruwelijke vorm van het in de dikke van dalen nieuw opgenomen woord selfie, maar dan in film vorm zal ik maar zeggen een selftubje (nieuw woord wellicht?)
Is de wereld veranderd in de zin dat er meer gediscrimineerd wordt en er meer zelfmoorden zijn door pesterijen bijvoorbeeld, nee dat denk ik niet, natuurlijk gebeurt het meer gewoon omdat er meer mensen in Nederland wonen ik geloof inmiddels bijna 17 miljoen.
Dus even rekenen, natuurlijk als de bevolking groeit groeit de hoeveelheid pesterijen en zelfmoorden ook daar hoe je geen wiskunde voor gestudeerd te hebben.

Vroeger werden mensen gediscrimineerd gepest en uitgesloten omdat ze anders waren, ik hoe niet eens zo ver terug te grijpen, neem de joodse bevolking, de pispaal van Hitler.
Neem de negers de pispaal van Amerikanen en zuid Afrikanen, men komt in opstand tegen het feit dat het niet rechtvaardig is om hele groepen uit te sluiten en terecht, maar......

Zijn we nu niet iets te veel doorgedraafd en een soort moraalridders geworden met het feit dat zwarte peit niet meer kan of Santa Claus te wit is omdat de derde of zelfs vierde generatie van slaven zich daar aan stoort?
Zijn wij niet doorgedraaid als een bekende columniste verteld dat ze weleens geintjes maakt over Anne Frank en concentratiekampen en een bekende joodse schrijver haar daarop aanvalt en haar uitmaakt voor volgegeten varken met een dikke kop en kont?

Dat kan allemaal omdat we zo snel zijn geworden in deze wereld, dankzij de snelheid van de moderne communicatie techniek dat er binnen no time een relletje ontstaat, maar een normaal mens van mee mag genieten, joepie....

Wat een onzin, we doen net of het bekritiseren en het maken van grappen over andere iets van de laatste tijd is, maar u kent toch allen de Belgen moppen, de moppen van het domme blondje de moppen over negers?
We lachen erom, net zo goed als ik altijd moet lachen om grappen over gekken.

Ik ben namelijk gek, en dat mag ik niet zeggen van mijn zus, dat is ongepast maar ik mag wel zeggen dat ik een halve zwart joekel ben, dat is zij namelijk ook.
Daar lachen wij om, zij krijgt de hele winter de vraag of ze net terug is van wintersport omdat ze net wat meer Europese oogt dan ik, en ik wordt wel een in het Marokkaans aangesproken nou en, als ze mijn Gooische R horen druipen ze vaak af.

Ik volg zins een paar weken twee mannen die zich inzetten tegen het stigma die de psychiatrische patiënt heeft volgen hun. Vorig weekend werd een iets wat lompe rechtbank journalist door deze heren belaagd om zijn uitspraak dat bijna alle delinquenten psychiatrische patiënten waren.
En terecht die aanval van deze heren uit verdediging voor de meerderheid van de psychiatrische patiënten die absoluut vredelievend zijn, het is immers zo dat 1 op de 4 mensen een psychisch probleem hebben en als wij allen dus volgens de verslaggever potentiële misdadigers zijn dan zou het wel eens heel druk kunnen worden in de cellen complexen en moeten we meer gevangenissen gaan openen in plaats van sluiten.

Ik begrijp het wel die verontwaardiging van deze mannen maar is het slim om op dit soort relnichten te reageren, is het niet zo dat Hitler in deze tijd het stempel relnicht zou hebben gekregen met zijn joden haat?
Kijk naar relnicht Wilders met zijn haatdragende populistisch uitspraken, hij creëert een platform, als een ieder hem zou negeren heeft hij geen podium.

Ik wil wat duidelijk maken geloof ik en dat is het feit dat er niet zo heel veel is veranderd, dat uitsluiten en pesten bij de mensheid hoort het is het overleven van de sterkste zo is het altijd al geweest en je kan het proberen te veranderen maar niet door dingen als zwarte piet te verbieden of blanke vla of de negerzoen of Santa Claus een kleurtje te geven, innerlijk veranderen de mensen niet en dat hoeft niet het gepeste kind moet leren om te gaan met pesterijen, door tools me te krijgen die ze weerbaar maakt de psychiatrische patiënt moet leren open te zijn over zijn aandoening, en zich niet achter zijn ziekte te verschuilen.

Ik had besloten om niks over Mandela te schrijven, maar ik doe het toch hij is een groot voorbeeld van het slaan van bruggen in een land wat verdeeld was en nog is door de apartheid, het is hem tot op zekere hoogte gelukt maar het veranderen van de mens is moeizaam en eigenlijk onmogelijk omdat er altijd wel een groep of een individu is die buiten het gemeenschappelijke goed valt, zo is het altijd geweest en zal het ook altijd zijn, gewoon omdat wij altijd een pispaal nodig hebben als mens.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten